‘Ik zou graag iets meer willen betekenen voor deze wereld’ of ‘ik wil liever iets doen dat echt iets toevoegt’. Gespreksonderwerpen die regelmatig voorbij komen tijdens het vaste borreluurtje aan het einde van de week. Intelligente en zelfverzekerde vrienden met een leuk salaris, maar toch met een gevoel dat ze nu niet alles uit het leven halen. Bang dat ze later op hun sterfbed de ‘Spijt top 5’ van palliatieve verpleegster Bronnie Ware benoemen. ‘Had ik maar niet zo hard gewerkt’ of ‘ik zou willen dat ik de moed had gehad om mijn eigen leven te leiden, niet het leven volgens de verwachting van anderen’.
Door: Kyra Joosen
En toegegeven, mijn boekenkast staat ook vol met gidsen voor een bewust en gelukkig leven. Tolle die mij vertelt hoe ik nú de kracht uit het leven kan halen, Geurtz over het geluk in relaties. Willen we allemaal niet ten minste een paar van onze dromen proberen na te jagen? En is het eigenlijk niet een kwestie van gewoon doen door het versimpelen van je manier van leven? ‘Ik wil de wereld helpen maar de stap terug in mijn salaris die ik dan moet nemen, is echt te groot’. Ondanks dat het misschien voor meer ruimte in je leven zorgt, je gelukkiger kan maken en je meer open staat voor nieuwe kansen?
Bullshit job
‘Veel mensen voelen zich een deel van hun werktijd nutteloos en hebben een parttime bullshit job’, zo vertelde opiniemaker Rutger Bregman tijdens het Employer Branding Experience 2016. ‘Een bullshit job, een term bedacht door de Amerikaanse antropoloog David Graeber, is een baan waarvan diegene die hem heeft – let op – zelf zegt dat hij eigenlijk overbodig is.’ Er klinkt licht gegrinnik uit de zaal maar niemand die verontwaardigd reageert. Is het dan toch stiekem herkenbaar?
Volgens een studie van Gallup, uitgevoerd in 142 landen, is slechts 13 procent van alle werknemers wereldwijd geëngageerd. Dit betekent dat het doel van het bedrijf waarvoor zij werken het gevoel geeft dat hun baan belangrijk is. Ons kikkerlandje scoorde bijzonder laag: slechts 9% van onze werkende medemens is toegewijd.
Jouw identiteit
Ben ik eigenlijk betrokken of vind ik mijn baan (gedeeltelijk) overbodig? Geïnspireerd door de lezing van Rutger Bregman, stelde ik mijzelf deze vraag. Ook ik wil op mijn sterfbed trots terugblikken op mijn leven en niet eindigen met ‘Had ik maar..’. Gelukkig kon ik deze vraag redelijk snel beantwoorden, positief, ik vind mijn job niet overbodig. Ja, je vraagt om een onderbouwing, uiteraard. Ik ga je niet het nut van al mijn werkzaamheden vertellen.
Stel jezelf de vraag of jij het leven van iemand anders makkelijker of leuker kan maken door wat jij doet. En dat het met name heel belangrijk is dat je met plezier naar je werk gaat. Of het nu weekend is of maandagochtend, ik stap iedere dag net zo happy uit bed. En nee, ik red (nog) geen levens, ik bestrijd geen terrorisme of blus brandende panden. Als ik, samen met al mijn collega’s communicatie van Nederland het werk stil leg, zal Den Haag niet gelijk de noodtoestand uitroepen.
En ja, ik realiseer me ook dat mijn blog door werkzoekenden wordt gelezen. Die liever een onzinbaan hebben dan geen baan. Zoals het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) al schreef in een studie naar burn-outs: we leven in een wereld waarin het belang van betaalde arbeid groeit. Werk is ook voor onze identiteit belangrijk geworden. Maar laat ik ook even teruggaan naar de basis en mijn verwende soortgenoten vol keuzemogelijkheden in dit leven even naar de achtergrond schuiven. Uiteindelijk willen we in eerste instantie gewoon geld verdienen.
Dagelijks voeren mijn collega’s, de intercedenten op de vestigingen van uitzendbureau Actief Werkt, gesprekken met uitzendkrachten. Een doelgroep die vaak te horen krijgt dat uitzendwerk geen echt werk is. Op de vraag waarom iemand die bepaalde functie nu graag wil, ontvangen mijn collega’s echt geen uitgebreide motivatie maar gewoon puur de waarheid; er moet geld in het laatje komen. Ambities komen hier niet eens om de hoek kijken. Pas als men aan het werk is en waardering krijgt door bijvoorbeeld het krijgen van een contract voor bepaalde tijd, gaat men denken aan identiteit en de zingeving van het werk. Pas dan gaat men nadenken over wat je nu echt doet en wil. En indirect ondersteun ik mijn collega’s. We werken voor mensen en zetten ons in voor mensen. Een mooi doel vanuit Actief Werkt! dat bij mij zeker zorgt voor betrokkenheid en wie weet wel een trotse terugblik op dat ene bed later.
Ik ben Kyra Joosen, communicatie specialist bij uitzendbureau Actief Werkt!
Naast het schrijven over de uitzendbranche en alles wat daarbij komt kijken, ben ik o.a. ook verantwoordelijk voor de interne- en arbeidsmarktcommunicatie.