Menu

10 tips om fit en gezond te worden en te blijven

8 augustus 2019 - Silvie van den Berg

De zomervakantie is voor veel mensen het moment om er nog eens bij stil te staan; zijn we nog blij met onze baan? Wat gaan we na de vakantie helemaal anders doen? Gezonder eten, meer bewegen, vroeg naar bed bijvoorbeeld? Misschien komen deze voornemens je bekend voor?

Een gezonde levensstijl is superbelangrijk. Als je goed in je vel zit, als je je fit voelt is het leven gewoon leuker. Je hebt meer energie in je werk en in je vrije tijd, wie wil dat nou niet? Toch valt het niet mee om je ongezonde leefgewoonten overboord te zetten en een gezonde levensstijl aan te nemen en -vooral- vast te houden. Zie het maar eens te combineren met een drukke baan! Voor je het weet val je weer in je oude gewoonten en zit je 's avonds toch weer met een zak chips te netflixen. 

Wij helpen je heel graag om gezonder te leven. We weten dat het internet bol staat van de hypes, tips en elkaar tegensprekende goeroes. Op dat terrein begeven we ons niet, we houden het graag simpel. Daarom zetten we 10 basic-tips op een rij die iedereen kan toepassen.       

        

1. Begin met een kleine stap

Als je probeert in één klap je levensstijl volledig om te gooien, is de kans klein dat het je gaat lukken. Je hoeft geen hippe, moeilijke diëten te volgen of volgens een strak regime te gaan leven.  Maak overzichtelijke keuzes; stop je met je toetje?  Verruil je je zak chips voor rauwkost, of je witte boterham door een volkoren variant? Als je klein begint en daarna 'opschaalt' houd je het beter vol. 

 

2. Creatief met groente

Iedereen weet dat groenten gezond zijn. Ze helpen je om je fit te voelen en om af te vallen. Door op meer momenten op de dag groenten te eten, krijg je er gemakkelijk wat meer van binnen. Wen je aan om je boterhammen aan te vullen met rauwkost bijvoorbeeld. Of pak groenten of fruit als tussendoortje. Of maak eens een smoothie met fruit en groenten. Zorg dat het lekker blijft, dan houd je het vol en wordt het onderdeel van je nieuwe voedingspatroon. 

 

3. Groenten van het seizoen

In aanvulling op tip 2. In de periode dat groenten traditioneel in ons land groeien, zijn deze vaak het lekkerst, het voedzaamst en het goedkoopst.  Heb jij enig idee wat de groenten van het seizoen zijn? In augustus heb je volop komkommer, courgette, kropsla, sperziebonen, spinazie en bloemkool. Doe er je gezondheid en je portemonnee voordeel mee. 

 

4. Een gezonde lunch mee naar je werk  

Vraag je bij het kiezen van je avondmaaltijd al af of je iets kunt doortrekken naar je lunch van de volgende dag. Wat overblijft van je avondmaaltijd is heel vaak goed te verwerken in een salade voor de volgende dag. Aanvullen met sla, fruit, ongezouten nootjes en verse kruiden, je kunt het feestje zo groot maken of klein houden als je zelf wil. 

 

5. 80 -20 regel

Jezelf opleggen om 100% gezond te eten is misschien niet zo realistisch. Maar als je probeert om 80% gezond te eten, en om jezelf toe te staan om 20% daarvan af te wijken, dan bereik je al heel wat. En die 20% bestaat dan voor de duidelijkheid niet uit fastfood, suiker en gebak. Zie ook tip 6. 

 

6. Kies het gezondste alternatief

Een tip die vaak goed werkt, zoek bij alles wat je graag eet maar wat niet zo gezond is naar het gezondste alternatief. Zo hoef je iets niet helemaal uit je menu te schrappen, maar levert het je onderaan de streep toch winst op. Vervang wit brood door bruin brood, witte pasta door volkorenpasta, volle yoghurt door magere kwark, chips door popcorn, gebak door een eierkoek, krokante muesli door zelfgemaakte granola, koffie met melk en suiker door thee, chips door zelfgemaakte popcorn, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Je snapt het idee. 

 

7. Rustig aan met alcohol

Houd jij wel van een biertje of een goed glas wijn? Jezelf alles ontzeggen is misschien too much. Maar begin eens met door de week geen alcohol te drinken. Met deze tip sla je meteen 2 vliegen in één klap. Je skipt namelijk met je alcoholische drankje heel wat calorieën, en je voorkomt dat je onder invloed van je drankje andere ongezonde dingen gaat snacken.

 

8. Drink water

Iedereen weet dat water drinken gezond is. Het zorgt ook voor een voller gevoel, je krijgt minder snel honger. Vervang je frisdrank of je vruchtensap door water. Vind je water saai? Gooi er dan eens fruit, komkommer, munt of gember in. 

 

9. Kies voor voeding die vult

Staar jezelf niet blind op calorieën. Als je jezelf dwingt om te leven op magere voedingsmiddelen en light-produkten, zul je de hele dag door honger hebben. Kies vooral voor produkten die veel voedingstoffen leveren en waardoor je verzadigd raakt, dan houd je het gemakkelijker vol en ontkom je aan die beruchte snack-attack. Denk aan 

 

10. Regelmaat

Als je je aanwent op vaste tijden te eten, dan went je lichaam daar ook aan. Je voorkomt dat je ineens ontzettende trek krijgt en de 'schranspartijen' die daarvan het gevolg kunnen zijn. 

Mis jij nog een tip in dit rijtje? Laat het ons dan zeker even weten! 

Actief Werkt! heeft dagelijks zo'n 6.000 flexcollega's aan het werk bij bedrijven in heel Nederland. Wij vinden het als goed werkgever belangrijk dat zij veilig en gezond werken. We besteden daar dan ook veel aandacht aan.

Heb jij je voeding op orde? Lees dan ook onze tips hoe je naast je baan in beweging blijft.