Nu alles gedigitaliseerd wordt, volgt ook de handtekening. Je hebt een digitale (elektronische) handtekening. Maar wat houdt dat precies in? En waar moet je allemaal op letten?
Wat is een digitale handtekening?
Een digitale handtekening is een elektronische variant van een handgeschreven handtekening. Deze handtekening bestaat uit gegevens die zijn gekoppeld aan een digitaal document. Hierbij heb je ook nog een verschil tussen een gewone digitale of een gekwalificeerde digitale handtekening.
Gewone digitale handtekening
Een gewone digitale handtekening is een handtekening die gekoppeld is aan andere elektronische gegevens, bijvoorbeeld een document of e-mail. Deze manier van ondertekenen wordt gebruikt om de identiteit van de ondertekenaar te bevestigen. Een voorbeeld is een in gescande handgeschreven handtekening.
Gekwalificeerde digitale handtekening
Een gekwalificeerde digitale handtekening is een handtekening met een gekwalificeerd certificaat. Zo’n digitaal certificaat wordt aan het te ondertekenen bestand toegevoegd. Er zijn speciale instanties die deze certificaten uitgeven. Deze handtekeningen zijn juridisch gelijk aan een gewone handtekening.
Let op!
Als je een digitaal ondertekend document krijgt, moet je de juiste software hebben om die te openen. Bijvoorbeeld
Acrobat Reader. Dit programma controleert de handtekening. Als alles in orde is, zie je dat op je scherm. Krijg je een foutmelding of waarschuwing? Vertrouw de ondertekenaar dan niet zomaar, maar ga na wat er aan de hand is. Let er dus op dat het certificaat geldig en niet ingetrokken is én dat je de ondertekenaar vertrouwd.
De digitale handtekening bij Actief Werkt!
Alle benodigde overeenkomsten en documenten kunnen worden getekend zonder dat ze geprint hoeven te worden. Dit scheelt een hoop papier en werkt snel. Onze flexcollega's hoeven er niet speciaal voor langs te komen. Zij kunnen de documenten eenvoudig en op elk gewenst moment met behulp van de computer of mobiele telefoon ondertekenen.
- De digitale handtekeningen geven de volgende garanties:
- De identiteit van Actief Werkt!
- De identiteit van degene die ondertekent
- Dat het document niet is gewijzigd nadat het is ondertekend.
Om documenten digitaal te ondertekenen, maakt Actief Werkt! gebruik van certificaten. Zo’n certificaat kun je zien als de digitale tegenhanger van een paspoort. Deze certificaten worden gebruikt om de identiteit van de ondertekenaar bekend te maken. Ook de handtekening die de flexcollega plaatst wordt gezet op basis van een certificaat. In combinatie met het telefoonnummer van de mobiele telefoon weten we zeker dat hij of zij degene is die het document heeft ondertekend.