Menu

Veelgestelde vragen

Hoe wordt bepaald hoeveel ik ga verdienen als flexcollega van Actief Werkt!?

Je ontvangt vanaf dag 1 het loon dat gebruikelijk is bij de inlener voor de functie die je gaat uitvoeren (inlenersbeloning). We leggen dit vast in de uitzendovereenkomst.

Hoe geef ik mijn gewerkte uren door?

Bij vrijwel alle opdrachtgevers werken we met digitale urenregistratie; met een pasje of klokkaart. Zorg er wel voor dat je goed in- en uitklokt.

Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?

We betalen je salaris per week of per vier weken uit. Dat mag je zelf aangeven. We kunnen je alleen op tijd uitbetalen als je ook op tijd je uren aan ons hebt doorgegeven.

Hoe krijg ik mijn loonstroken?

Via onze app 'Mijn Actief' vind je allerlei informatie, waaronder je loonstroken. Hierop staat hoeveel uren je hebt gewerkt en wat we hebben uitbetaald. Er staan ook andere gegevens; zoals hoeveel vakantiedagen je hebt opgebouwd, hoeveel loonbelasting en verzekeringspremies zijn ingehouden. Deze informatie is ook online op te vragen via “Mijn Actief Werkt!”, je persoonlijke pagina via ActiefWerkt.nl.

Hoe kom ik op 'Mijn Actief'?

Je kunt via onze website inloggen bij 'Mijn Actief’'. Hiervoor ontvang je een inlogcode en wachtwoord. Deze gegevens krijg je wanneer je je online inschrijft of per email wanneer je je eerste loon ontvangt. Met deze gegevens kun je ook inloggen in Mijn Actief. Zo kun je ook onderweg altijd bij je gegevens. In 'Mijn Actief Werkt' kun je ook je persoonlijke gegevens wijzigen.

 

Wat zijn reserveringen?

Als je werkt krijg je salaris uitbetaald maar bouw je daarnaast ook reserveringen op. Elke week wordt een bepaald percentage van je bruto salaris apart gezet. Dat kun je opvragen, bijv. tijdens vakanties. Je bouwt reserveringen op voor verlofdagen, vakantiegeld, en kort verzuim in een fase A-overeenkomst met uitzendbeding (bijv. voor bezoek aan dokter en/of tandarts).

 

Heb ik recht op doorbetaling van feestdagen?

Je feestdag wordt doorbetaald wanneer er sprake is van een nationaal erkende feestdag, én wanneer deze valt op een dag dat je normaal gesproken ook werkt. Wanneer je werkdagen wisselen dan wordt er gekeken of er sprake is van een bestendig werkpatroon waardoor je in die week recht hebt op doorbetaling van de feestdag. 

Er is sprake van een bestendig werkpatroon als je in een periode van dertien aaneengesloten weken direct voorafgaand aan de betreffende feestdag op de betreffende dag in de week ingeroosterd bent geweest of hebt gewerkt. 

 

Hoe zit het met mijn vakantiegeld?

Je hebt recht op 8% vakantiebijslag van het feitelijk loon over de gewerkte dagen, vakantiedagen en feestdagen. Medio mei wordt het vakantiegeld aan je uitbetaald. Ook als je een aaneengesloten vakantie opneemt van ten minste vijf werkdagen is het mogelijk om je vakantiegeld uitbetaald te krijgen. Neem hiervoor contact op met je contactpersoon van Actief Werkt!

 

Wanneer krijg ik mijn reserveringen uitbetaald?

Als je stopt met werken voor Actief Werkt! krijg je je reserveringen uitgekeerd. Opgebouwd vakantiegeld wordt (ook) altijd in de maand mei uitbetaald. Vakantiedagen kun je gedurende het jaar opnemen, mits je in die week niet meer registreert dan je normaal gesproken (gemiddeld) werkt (gewerkte uren + verlof uren).

 

Kan ik mijn verlofdagen meenemen naar het volgend jaar?

Wanneer je fulltime werkt bouw je jaarlijks 24 vakantiedagen op. Daarvan zijn 20 dagen wettelijk, en 4 dagen bovenwettelijk. De wettelijke vakantiedagen zijn geldig tot 1 juli van het daaropvolgend jaar. De bovenwettelijke dagen zijn langer geldig. Zij vervallen pas na 5 jaar. Wanneer je vakantiedagen opneemt, worden automatisch altijd eerst de kortst geldige dagen afgeschreven.  Op je loonstrook of in Mijn Actief zie je hoeveel wettelijk - en bovenwettelijk verlof je nog hebt.

 

Bouw ik ook pensioen op als flexcollega?

Jazeker! Je werkt natuurlijk vooral om direct geld te verdienen, maar wij denken ook aan je toekomst. We hebben een goede pensioenregeling voor alle flexcollega's. Welke rechten en plichten je precies hebt hangt af van hoe lang je werkt voor Actief Werkt! Wanneer je begint te werken bij een opdrachtgever via Actief Werkt!, begin je in fase A. Na 26 gewerkte weken in fase A ga je deelnemen aan de pensioenregeling.

 

 

Hoe werkt het met fase A, B, en C?

Fase A
De eerste 78 weken die je werkt voor Actief Werkt! noemen we fase A. Voor de telling van de 78 weken tellen alleen de weken waarin je daadwerkelijk hebt gewerkt. Die 78 weken hoef je niet aaneengesloten te hebben gewerkt, maar een onderbreking mag niet meer dan 26 weken duren. Dan begin je weer opnieuw in fase A.

Fase B
Na 78 gewerkte weken heb je recht op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Je kunt in deze fase maximaal zes contracten voor bepaalde tijd ontvangen in een periode van maximaal vier jaar. Ook hier begin je weer opnieuw in fase A na een onderbreking van 6 maanden.

Fase C
Wanneer je na voltooiing van fase B binnen 6 maanden weer wordt ingezet via Actief Werkt!, kom je in fase C. In deze fase krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

 

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek wordt op een dag dat je zou gaan werken, is dat in de eerste plaats erg vervelend voor jou. Maar het is ook vervelend voor het bedrijf waar je werkt. Gelukkig zorgen we er samen voor dat het werk niet stil komt te liggen. Als je je op tijd ziek meldt, kunnen wij een andere collega inzetten die jouw werk overneemt. Omdat we op jouw inzet rekenen, is het belangrijk dat je in geval van ziekte een aantal afspraken nakomt;

Bel zo snel mogelijk het bedrijf waar je werkt. Bel ons vóór 9.00 uur en geef het adres op waar je tijdens je ziekte verblijft. We zullen af en toe contact opnemen om te kijken hoe het met je gaat.

Moet ik het doorgeven als ik weer beter ben?

Ja! Dat is zelfs erg belangrijk! Als je beter bent meld je dat eveneens bij het bedrijf waar je werkt, én bij je contactpersoon van Actief Werkt!. 
Verder geldt nog het volgende: werk je in Fase A met uitzendbeding? Dan geef je je herstelmelding ook door aan Acture, via telefoonnummer 024-890 94 70.

Hoe zit het met mijn zorgverzekering?

Iedereen in Nederland moet zich verplicht verzekeren tegen ziektekosten. Je geeft aan Actief Werkt! door bij welke zorgverzekeraar je verzekerd bent. Actief Werkt! heeft ook een collectieve zorgverzekering afgesloten voor flexcollega's. Tegen een aantrekkelijke premie kun je deelnemen. Je hebt voldoende keus voor aanvullende verzekeringspakketten. 
Meestal kun je alleen per 1 januari overstappen van zorgverzekeraar. Er is een uitzondering. Als je via je vorige werkgever collectief verzekerd was, en je gaat dan via Actief Werkt! werken, dan kun je ook gedurende het jaar overstappen van de ene collectieve verzekering naar de andere. Informeer naar het collectivititeitsnummer op de unit waar je voor werkt.

Wat als ik gezondheidsklachten krijg door mijn werk?

Dit zou je allereerst moeten bespreken met je contactpersoon van Actief Werkt!. We kijken dan in samenspraak met de opdrachtgever of eenvoudige aanpassingen kunnen helpen. Is dat niet het geval, dan heb je als flexcollega de mogelijkheid om te praten met de arbodienst. Dat heet een arbeidsomstandigheden-spreekuur. Daarnaast kun je - als je tenminste vier jaar in dienst bent van Actief Werkt! - kun je een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aanvragen. Dan wordt gekeken naar de gezondheidsrisico's van je werkzaamheden, en hoe de risico's beperkt kunnen worden.

 

Kan ik bij Actief Werkt! ook opleidingen volgen?

Er zijn verschillende redenen waarom je een opleiding zou willen volgen. Misschien wil je doorgroeien, je specialiseren of juist een hele andere kant op. Bij Actief Werkt! hebben we allerlei opleidingen en cursussen, zoals bijvoorbeeld heftruckchauffeur of VCA basisveiligheid. Als je interesse hebt om een opleiding te volgen kun je dat bespreken met je contactpersoon van Actief Werkt!.

 

Ik heb een klacht, wat nu?

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je plezier hebt in je werk, en dat je wordt ingezet bij een bedrijf waar je het naar je zin hebt. Toch komen klachten voor. We willen je dan graag zo goed mogelijk helpen. Je kunt altijd terecht bij je contactpersoon. Je kunt ook je klacht versturen via het klachtenformulier.

Ook goed nieuws horen wij graag! 

Hoe kan ik mijn contract digitaal ondertekenen?

Instructies om je contact digitaal te ondertekenen kan je hier downloaden.

Hoe kan ik mijn loonbelastingverklaring digitaal ondertekenen?

Wil je dat je werkgever of uitkeringsinstantie rekening houdt met de loonheffingskorting?
Je kan de loonheffingskorting maar door één werkgever of uitkeringsinstantie tegelijkertijd laten toepassen. Als je naast je bijstandsuitkering gaat werken, ben je verplicht hier 'ja' in te vullen. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl en zoek op 'heffingskortingen'.

Wat is de arbeidsduur en aantal uren van mijn contract?

Bij actief wordt gekozen voor een contract van 8 uur per vier weken. Het eerste contract is altijd voor 5.5 maand. Hierna kan het contract gewoon verlengd worden. Wel moeten we hier rekening houden met de RAS (schoonmaak) cao waarbij je maximaal 1 jaar voor dezelfde werkgever mag werken. Binnen Actief Werkt zijn er wel meerdere mogelijkheden, waardoor je ook na 1 jaar via Actief Werkt aan het werk kunt blijven.

Wordt mijn contact verlengd?

In het contract staat standaard dat deze niet verlengd wordt. Dit is echter niet altijd het geval. Wanneer de klant tevreden is en het werk langer doorloopt kan het contract gewoon verlengd worden. Ook hierin moeten we rekening houden met de RAS (schoonmaak) cao waarbij je maximaal 1 jaar voor dezelfde werkgever mag werken. Binnen Actief Werkt zijn er wel meerdere mogelijkheden, waardoor je ook na 1 jaar via Actief Werkt aan het werk kunt blijven.

Hoe kan ik inloggen in de Mijn Actief app?

Om je salarisstrook te kunnen zien kun je het volgende doen:

- www.actiefwerkt.nl openen
- Dan kun je rechts bovenin op ‘Mijn Actief’ klikken
- Dan klik je op de link: ‘log dan direct in’
- Je komt dan op een inlogscherm, je mag dan klikken op ‘wachtwoord vergeten’
- Je gebruikersnaam is dan je e-mailadres en je mag zelf een wachtwoord invullen
- Op die manier kun je de volgende keer inloggen

Hoe kan ik inloggen in het rooster van HRS?

Het rooster van HRS wordt gemaakt in Planbition. Elke week kan je jouw rooster via de App van Planbition inzien. De app heet “Planbition ESS”.

Apple: https://apps.apple.com/nl/app/planbition-ess/id998832095
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.intoapps.planbition&hl=nl

Inloggegevens voor de app krijg je toegestuurd zodra je voor het eerst wordt ingepland

Jouw inloggegevens bestaan uit:

  • Een inlognaam: Voorbeeld JJansen
  • Wachtwoord: Via een speciale link zelf aan te maken

Het wachtwoord kan je zelf resetten wanneer je dit vergeten bent. Dit kan in de app. Het is belangrijk om de dinsdag voor we het rooster maken aan te geven wanneer je wel of niet beschikbaar bent voor de week erop. (vóór 23:59) Op donderdagochtend versturen we naar iedereen een pushbericht dat het rooster online staat. Het is dan belangrijk om zelf op je rooster te kijken! Het kan zijn dat in de loop van de dag je rooster nog wijzigt. Kijk daarom goed in het weekend nogmaals hoe jou rooster eruit ziet voor de week daarop.

Wat kan ik doen als mijn uren niet kloppen?

Op je loonstrookje is te zien hoeveel uur je uitbetaald hebt gekregen.
Indien je uren mist is het belangrijk om dit meteen, per mail, aan ons door te geven zodat wij deze kunnen opvragen. Daarvoor hebben wij nodig:
• Aantal missende uren per dag
• Desbetreffende week
• Locatie

Wanneer wij in het bezit zijn van deze gegevens vragen we de missende uren bij de objectleider op. Zodra de objectleiders de uren heeft gecorrigeerd zullen deze met de eerst volgende betaling uitbetaald worden.

Let er dus goed op dat je de juist informatie verstrekt! Onjuiste informatie kan tot vertraging op de correcties zorgen.

Heb ik recht op loondoorbetaling bij ziekte?

Een flexcollega heeft altijd recht op ziektegeld, afhankelijk van hoelang de flexcollega voor ons werkt en het contract wordt de hoogte van het ziektegeld bepaald.

Heb ik recht op verlof en/of vakantiegeld?

Minimaal 2 weken van te voren dien je je verlof aan ons door te geven. Naast dat je vakantiegeld opbouwt heb je dat ook bij verlof als uren. Deze uren kan je laten uitbetalen tijdens je vakantie. Op basis van een fulltime dienstverband heb je recht op 25 dagen op jaar basis. Indien je niet op vakantie gaat kan je ze wekelijks laten aanvullen tot een max van 40 totale uren. Boven de 40 uur betaal je meer belasting. Verlofaanvragen + uren gaat per email.

Hoe bouw ik mijn vakantiegeld op?

Je spaart 8% van je loon voor vakantiegeld. Deze kan je laten uitbetalen op het moment dat je minimaal 1 week niet gewerkt hebt door vakantie/afwezigheid. Vakantiegeld vraag je aan per email.

Wanneer ontvang je je eindafrekening?

Op het moment dat je bij ons ontslag neemt of je contract afloopt heb je natuurlijk nog recht op je opgebouwde uren/vakantiegeld. Deze eindafrekening komt tussen 6-8 weken na einddatum contract.

Wanneer word ik verloond?

Op maandag ontvangen wij de uren en verwerken wij alles. Op dinsdag betalen wij de verloning uit. Let op : het is dus aan je eigen bank qua verwerkingstijd. Uiterlijk woensdag kan je dan dus nog salaris ontvangen.