Menu

Veelgestelde vragen

Hoe wordt bepaald hoeveel ik ga verdienen als flexcollega van Actief Werkt!?

Je ontvangt vanaf dag 1 het loon dat gebruikelijk is bij de inlener voor de functie die je gaat uitvoeren (inlenersbeloning). We leggen dit vast in de uitzendovereenkomst. Het loon dat bij de inlener gebruikelijk is, wordt bepaald door de cao die zij volgen of door het bedrijfsreglement. 

Hoe geef ik mijn gewerkte uren door?

Dat kan op verschillende manieren. Bij vrijwel alle opdrachtgevers werken we met digitale urenregistratie; vaak met een pasje of klokkaart. Werk jij met een pasje?  Zorg er dan voor dat je goed in- en uitklokt, zodat alles goed gaat met je salarisbetaling.
Wanneer er niet gewerkt wordt met in- en uitklokken dan kun je werken met PEP, een app waarmee je snel en simpel je gewerkte uren doorgeeft. 

Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?

We betalen je salaris per week of per vier weken uit. Dat mag je zelf aangeven. Als je niets aangeeft dan krijg je automatisch per week betaald. Je kunt dat trouwens altijd tussentijds aanpassen. We kunnen je alleen op tijd uitbetalen als je ook op tijd je uren aan ons hebt doorgegeven.

Hoe krijg ik mijn loonstroken?

Dat kan op twee manieren, via onze app of gewoon online. De Mijn Actief App kun je downloaden in de Appstore of in de Playstore. Het is handig, want je blijft ingelogd en kunt altijd snel en simpel bij je loonstroken, jaaropgave, info over betalingen en vakantiedagen etc.

Wil je de app liever niet downloaden?  Dan kun je gewoon via onze website inloggen in je Mijn Actief via https://mijn.actiefwerkt.nl/login. 

De inloggegevens zijn hetzelfde voor de app en voor je Mijn Actief online. 

Hoe kom ik op 'Mijn Actief'?

Je kunt via onze website inloggen bij 'Mijn Actief’'. Hiervoor ontvang je een inlogcode en wachtwoord. Deze gegevens krijg je wanneer je je online inschrijft of per email wanneer je je eerste loon ontvangt. Met deze gegevens kun je ook inloggen in Mijn Actief. Zo kun je ook onderweg altijd bij je gegevens. In 'Mijn Actief Werkt' kun je ook je persoonlijke gegevens wijzigen.

 

Wat zijn reserveringen?

Naast salaris bouw je ook vakantiereserveringen op. Dat werkt zo: elke week zetten wij automatisch een bepaald percentage van je bruto salaris voor jou apart in de vorm van verlofdagen, vakantiegeld en kort verzuim (bijv. voor bezoek aan dokter of tandarts). Dat tegoed kun je laten uitbetalen, bijv. voor vakanties of een dagje vrij, zodat je dan ook doorbetaald krijgt.

 

Heb ik recht op doorbetaling van feestdagen?

Je feestdag wordt doorbetaald wanneer er sprake is van een nationaal erkende feestdag, én wanneer deze valt op een dag dat je normaal gesproken ook werkt. Wanneer je werkdagen wisselen dan wordt er gekeken of er sprake is van een bestendig werkpatroon waardoor je in die week recht hebt op doorbetaling van de feestdag. 

Er is sprake van een bestendig werkpatroon als je in een periode van dertien aaneengesloten weken minimaal 7 keer op die betreffende dag in de week hebt gewerkt. 

Ben je nog geen 13 weken in dienst? Dan kijken we of je minimaal de helft van het aantal gewerkte weken werkzaam bent geweest op die dag. 

 

Hoe zit het met mijn vakantiegeld?

Je hebt recht op 8,33% vakantiebijslag van het feitelijk loon over de gewerkte dagen, vakantiedagen en feestdagen. Medio mei wordt het vakantiegeld aan je uitbetaald. Ook als je een aaneengesloten vakantie opneemt van ten minste vijf werkdagen is het mogelijk om je vakantiegeld uitbetaald te krijgen. Neem hiervoor contact op met je contactpersoon van Actief Werkt!

 

Wanneer krijg ik mijn reserveringen uitbetaald?

Als je stopt met werken voor Actief Werkt! krijg je je reserveringen uitgekeerd. Opgebouwd vakantiegeld wordt (ook) altijd in de maand mei uitbetaald. Vakantiedagen kun je gedurende het jaar opnemen, mits je in die week niet meer opneemt dan je normaal gesproken (gemiddeld) werkt (gewerkte uren + verlof uren). Wil je betaald verlof opnemen? Dan kun je dat gewoon laten weten aan je contactpersoon bij Actief Werkt!. 

 

Kan ik mijn verlofdagen meenemen naar het volgend jaar?

Vakantiedagen zijn niet onbeperkt geldig, zo heeft de overheid bepaald. Je hebt wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke vakantiedagen. Wettelijke dagen kun je laten staan tot een half jaar na afloop van het jaar waarvoor je ze hebt gekregen, als je werkt in fase A of B. Werk je in fase C? Dan kun je ze zelfs vijf jaar laten staan.  Bovenwettelijke vakantiedagen zijn voor iedereen vijf jaar houdbaar. 

Als je verlof opneemt, worden altijd automatisch de vakantiedagen afgeschreven die nog het kortst geldig zijn. Op je loonstrook of in je Mijn Actief zie je hoeveel wettelijk - en bovenwettelijk vrlof je nog hebt. Soms worden verlofdagen vanuit de cao van het bedrijf waar je werkt aangewezen als collectieve vakantiedag. Dan ben je verplicht vrij. Dat kan ook voorkomen als het bedrijf een bedrijfssluiting kent, zoals dat wel eens het geval is bijv. tussen kerst en oud en nieuw. 

 

Bouw ik ook pensioen op als flexcollega?

Jazeker! Je werkt natuurlijk vooral om direct geld te verdienen, maar wij denken ook aan je toekomst. We hebben een pensioenregeling voor alle flexcollega's van 21 jaar en ouder bij STIP Pensioen. Welke rechten en plichten je precies hebt hangt af van hoe lang je werkt voor Actief Werkt!. Wanneer je voor het eerst begint te werken bij een opdrachtgever via Actief Werkt!, begin je in fase A. Na 26 gewerkte weken in fase A ga je - als je 21 jaar of ouder bent - deelnemen aan de Basis pensioenregeling. Actief Werkt! betaalt dan jouw pensioenpremie. Na 78 gewerkte werken kom je in de plusregeling, waarbij 1/3 van de pensioenpremie op je salaris wordt ingehouden. 

 

 

Hoe werkt het met fase A, B, en C?

Hoe langer je via een uitzendburreau werkt, hoe meer rechten je opbouwt. Dat gaat in 3 fasen. 

Fase A

De eerste 78 weken die je werkt voor Actief Werkt! noemen we fase A. Voor de telling van de 78 weken tellen alleen de weken waarin je daadwerkelijk hebt gewerkt. Die 78 weken hoeven niet aaneengesloten te zijn, maar een onderbreking mag niet langer dan 26 weken duren. Dan begin je weer opnieuw vooraan in Fase A. 

Fase B

Na 78 gewerkte weken heb je recht op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Je kunt in deze fase maximaal zes vontracten voor bepaalde tijd ontvangen in een periode van maximaal vier jaar. Ook hier begin je weer opnieuw vooraan in fase A na een onderbreking van 6 maanden. 

Fase C

Wanneer je na het doorlopen van fase B binnen 6 maanden weer wordt ingezet via Actief Werkt!, kom je in fase C. In deze fase krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. 

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek wordt op een dag dat je zou gaan werken, is dat in de eerste plaats erg vervelend voor jou. Maar het is ook vervelend voor het bedrijf waar je werkt. Gelukkig zorgen we er samen voor dat het werk niet stil komt te liggen. Als je je op tijd ziek meldt, kunnen wij een andere collega inzetten die jouw werk overneemt. Omdat we op jouw inzet rekenen, is het belangrijk dat je in geval van ziekte een aantal afspraken nakomt;

  • Bel zo snel mogelijk maar in ieder geval ruim voor aanvang van je dienst het bedrijf waar je werkt.
  • Bel ons vóór 9.00 en geef het adres op waar je tijdens je ziekte verblijft. We spreken af dat je ons regelmatig belt om te horen het hoe het met je gaat. 

Moet ik het doorgeven als ik weer beter ben?

Ja! Dat is zelfs erg belangrijk! Als je beter bent meld je dat ook bij het bedrijf waar je werkt, én bij je contactpersoon van Actief Werkt!. 
Wat ook nog belangrijk is: werk je in Fase A met uitzendbeding? Dan geef je je herstelmelding ook door aan Acture, via telefoonnummer 024-890 94 70. Als dat voor jou het geval is dan ben je daar bij je ziekmelding al op gewezen. Twijfel je? Dan kun je het altijd navragen aan je contactpersoon bij Actief Werkt!

Hoe zit het met mijn zorgverzekering?

Iedereen in Nederland moet zich verplicht verzekeren tegen ziektekosten. Je geeft aan Actief Werkt! door bij welke zorgverzekeraar je verzekerd bent. Actief Werkt! heeft ook een collectieve zorgverzekering afgesloten voor flexcollega's. Tegen een aantrekkelijke premie kun je deelnemen. Je hebt voldoende keus voor aanvullende verzekeringspakketten. 
Meestal kun je alleen per 1 januari overstappen van zorgverzekeraar. Er is een uitzondering. Als je via je vorige werkgever collectief verzekerd was, en je gaat dan via Actief Werkt! werken, dan kun je ook gedurende het jaar overstappen van de ene collectieve verzekering naar de andere. Informeer naar het collectivititeitsnummer bij je contactpersoon van Actief Werkt!.

Wat als ik gezondheidsklachten krijg door mijn werk?

Je wil natuurlijk graag voorkomen dat je ziek wordt, en dat willen wij ook! Ook als je gezondheidsklachten hebt die mogelijk te maken hebben met je werk, dan zou je dit allereerst moeten bespreken met je contactpersoon van Actief Werkt!. We kijken dan in samenspraak met de opdrachtgever of eenvoudige aanpassingen kunnen helpen. Je hebt ook de mogelijkheid om te praten met de arbodienst. Dat heet een arbeidsomstandigheden-spreekuur.

Daarnaast kun je - als je tenminste vier jaar in dienst bent van Actief Werkt! - een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aanvragen. Dan wordt gekeken naar de gezondheidsrisico's van je werkzaamheden, en hoe de risico's beperkt kunnen worden.

Heb je interesse in zo'n spreekuur of onderzoek? Geef het dan aan bij je contactpersoon van Actief Werkt!

Kan ik bij Actief Werkt! ook opleidingen volgen?

Je kunt bij Actief Werkt! zeker ook opleidingen volgen. Er zijn verschillende redenen waarom je een opleiding zou willen volgen. Misschien wil je doorgroeien, je specialiseren of juist een hele andere kant op. Bij Actief Werkt! bieden we allerlei opleidingen en cursussen, zoals bijvoorbeeld heftruckchauffeur of VCA basisveiligheid, maar ook Operator of Chauffeur rijbewijs C(E). Er komen regelmatig nieuwe opleidingen bij. Als je interesse hebt om een opleiding te volgen kun je dat bespreken met je contactpersoon van Actief Werkt!.

 

Ik heb een klacht, wat nu?

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je plezier hebt in je werk, en dat je wordt ingezet bij een bedrijf waar je het naar je zin hebt. Toch komen klachten voor. We willen je dan graag zo goed mogelijk helpen. Je kunt altijd terecht bij je contactpersoon. Je kunt ook je klacht versturen via het klachtenformulier.

Ook goed nieuws horen wij graag! 

Kunnen jullie me helpen bij financiële zorgen?

Actief Werkt! kan je helpen als je geldzorgen hebt. Via Doorzaam kun je je aanmelden voor eerste hulp bij geldzorgen. Je komt dan in contact met een coach die je gaat helpen. 

Is dit niet voldoende en heb je te maken met (dreigende) schulden? Dan kunnen we je ook direct aanmelden bij een budgetcoach via Doorzaam. Deze budgetcoach helpt jou heel gericht met je financiële situatie. Hier lees je meer info over budgetcoaching. 

Iets voor jou? Neem contact op met je contactpersoon van Actief Werkt! of bel naar de afdeling flexadvies Hoofdkantoor Breda, via 076-5302060. We helpen je graag verder. 

 

Hoe kan ik mijn contract digitaal ondertekenen?

Instructies om je contact digitaal te ondertekenen kan je hier downloaden.

Hoe kan ik mijn loonbelastingverklaring digitaal ondertekenen?

Wil je dat je werkgever of uitkeringsinstantie rekening houdt met de loonheffingskorting?
Je kan de loonheffingskorting maar door één werkgever of uitkeringsinstantie tegelijkertijd laten toepassen. Als je naast je bijstandsuitkering gaat werken, ben je verplicht hier 'ja' in te vullen. Kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl en zoek op 'heffingskortingen'.

Wat is de arbeidsduur en aantal uren van mijn contract?

Bij actief wordt gekozen voor een contract van 8 uur per vier weken. Het eerste contract is altijd voor 5.5 maand. Hierna kan het contract gewoon verlengd worden. Wel moeten we hier rekening houden met de RAS (schoonmaak) cao waarbij je maximaal 1 jaar voor dezelfde werkgever mag werken. Binnen Actief Werkt zijn er wel meerdere mogelijkheden, waardoor je ook na 1 jaar via Actief Werkt aan het werk kunt blijven.

Wordt mijn contact verlengd?

In het contract staat standaard dat deze niet verlengd wordt. Dit is echter niet altijd het geval. Wanneer de klant tevreden is en het werk langer doorloopt kan het contract gewoon verlengd worden. Ook hierin moeten we rekening houden met de RAS (schoonmaak) cao waarbij je maximaal 1 jaar voor dezelfde werkgever mag werken. Binnen Actief Werkt zijn er wel meerdere mogelijkheden, waardoor je ook na 1 jaar via Actief Werkt aan het werk kunt blijven.

Hoe kan ik inloggen in de Mijn Actief app?

Om je salarisstrook te kunnen zien kun je het volgende doen:

- www.actiefwerkt.nl openen
- Dan kun je rechts bovenin op ‘Mijn Actief’ klikken
- Dan klik je op de link: ‘log dan direct in’
- Je komt dan op een inlogscherm, je mag dan klikken op ‘wachtwoord vergeten’
- Je gebruikersnaam is dan je e-mailadres en je mag zelf een wachtwoord invullen
- Op die manier kun je de volgende keer inloggen

Hoe kan ik inloggen in het rooster van HRS?

Het rooster van HRS wordt gemaakt in Planbition. Elke week kan je jouw rooster via de App van Planbition inzien. De app heet “Planbition ESS”.

Apple: https://apps.apple.com/nl/app/planbition-ess/id998832095
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.intoapps.planbition&hl=nl

Inloggegevens voor de app krijg je toegestuurd zodra je voor het eerst wordt ingepland

Jouw inloggegevens bestaan uit:

  • Een inlognaam: Voorbeeld JJansen
  • Wachtwoord: Via een speciale link zelf aan te maken

Het wachtwoord kan je zelf resetten wanneer je dit vergeten bent. Dit kan in de app. Het is belangrijk om de dinsdag voor we het rooster maken aan te geven wanneer je wel of niet beschikbaar bent voor de week erop. (vóór 23:59) Op donderdagochtend versturen we naar iedereen een pushbericht dat het rooster online staat. Het is dan belangrijk om zelf op je rooster te kijken! Het kan zijn dat in de loop van de dag je rooster nog wijzigt. Kijk daarom goed in het weekend nogmaals hoe jou rooster eruit ziet voor de week daarop.

Wat kan ik doen als mijn uren niet kloppen?

Op je loonstrookje is te zien hoeveel uur je uitbetaald hebt gekregen.
Indien je uren mist is het belangrijk om dit meteen, per mail, aan ons door te geven zodat wij deze kunnen opvragen. Daarvoor hebben wij nodig:
• Aantal missende uren per dag
• Desbetreffende week
• Locatie

Wanneer wij in het bezit zijn van deze gegevens vragen we de missende uren bij de objectleider op. Zodra de objectleiders de uren heeft gecorrigeerd zullen deze met de eerst volgende betaling uitbetaald worden.

Let er dus goed op dat je de juist informatie verstrekt! Onjuiste informatie kan tot vertraging op de correcties zorgen.

Heb ik recht op loondoorbetaling bij ziekte?

Een flexcollega heeft altijd recht op ziektegeld, afhankelijk van hoelang de flexcollega voor ons werkt en het contract wordt de hoogte van het ziektegeld bepaald.

Heb ik recht op verlof en/of vakantiegeld?

Minimaal 2 weken van te voren dien je je verlof aan ons door te geven. Naast dat je vakantiegeld opbouwt heb je dat ook bij verlof als uren. Deze uren kan je laten uitbetalen tijdens je vakantie. Op basis van een fulltime dienstverband heb je recht op 25 dagen op jaar basis. Indien je niet op vakantie gaat kan je ze wekelijks laten aanvullen tot een max van 40 totale uren. Boven de 40 uur betaal je meer belasting. Verlofaanvragen + uren gaat per email.

Hoe bouw ik mijn vakantiegeld op?

Je spaart 8% van je loon voor vakantiegeld. Deze kan je laten uitbetalen op het moment dat je minimaal 1 week niet gewerkt hebt door vakantie/afwezigheid. Vakantiegeld vraag je aan per email.

Wanneer ontvang je je eindafrekening?

Op het moment dat je bij ons ontslag neemt of je contract afloopt heb je natuurlijk nog recht op je opgebouwde uren/vakantiegeld. Deze eindafrekening komt tussen 6-8 weken na einddatum contract.

Wanneer word ik verloond?

Op maandag ontvangen wij de uren en verwerken wij alles. Op dinsdag betalen wij de verloning uit. Let op : het is dus aan je eigen bank qua verwerkingstijd. Uiterlijk woensdag kan je dan dus nog salaris ontvangen.