Bpm betalen en Zero Emissie-zones, er gaat veel veranderen in 2025
Heb of lease je als zzp’er een werkbus of bestelwagen? Dan ziet de wereld er over een paar maanden een stuk anders uit, en niet bepaald voordeliger. Wil of moet je daar iets mee, dan leidt dat tot beslisbomen waardoor je al snel het bos niet meer ziet. Wacht daarom niet te lang en neem daarom tijdig contact op met je lokale dealder, ze helpen je hier graag bij.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Lars Jongen – Van Mossel Autolease.
Het is wat het is…
Leuk is anders, maar er staat een hoop te gebeuren in autoland per 1 januari 2025. Om te beginnen vervalt dan de bpm-vrijstelling (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) voor grijze kentekens. Een nieuwe bestelwagen die vanaf die datum op jouw naam staat, kost je gemiddeld € 12.500 meer dan nu. Je mag er bovendien geen ZE-zone (Zero Emissie) mee in, waardoor klussen in veel van onze binnensteden letterlijk een no-go worden. Dus, wat ga je doen: doorrijden of snel een nieuwe bestellen? Overstappen naar elektrisch? Kan allemaal, maar elke optie heeft z’n voor- én nadelen. Laten we beginnen met een voorbeeld om te zien wat er precies verandert – en wat dat kost:
Stel, je koopt in 2024 een nieuwe bestelwagen en – heel belangrijk – hij is tijdig leverbaar. Die kost je ‘kaal’ € 25.000, dat wil zeggen: inclusief btw, maar zonder bpm. Die laatste hoef je dit jaar namelijk nog niet te betalen. Koop je dezelfde auto volgend jaar, of wordt-ie pas op of na 1 januari 2025 geregistreerd? Dan kost-ie je (inclusief btw) € 35.000, doordat je de bpm dan wél moet betalen. Kortom: dit jaar nog een nieuwe bus bestellen én kunnen rijden, scheelt je zo’n € 10.000.
Bezint eer ge bestelt
Vandaag nog naar de dealer dus, zou je zeggen. Dat kan zeker een prima plan zijn, maar hou wel rekening met (te) lange levertijden. Ten eerste doordat je niet de enige bent die op dit idee komt, maar ook vanwege de CAFE-norm. Dat zit zo. CAFE staat voor corporate average fuel economy – een emissiequotum dat jaarlijks wordt toegepast op het hele gamma van een autofabrikant. Ofwel, hoeveel CO2 stoten alle modellen van een automerk bij elkaar opgeteld uit. Houdt zo’n merk zich niet aan die norm, dan volgen er forse boetes. Om dat te voorkomen, nemen ze soms drastische maatregelen.
Om je een idee te geven: een gemiddelde werkbus heeft een uitlaatemissie van zo’n 200 gram CO2 per liter diesel. Een klein benzineautootje komt vaak niet boven de 75 gram uit. Je begrijpt dus wel van welk type de productie het eerst wordt verlaagd of gestopt zodra een fabrikant in de loop van het jaar de CAFE-norm dreigt te overschrijden. Precies, diesels. Veel modellen van veel merken zijn dus plotsklaps niet meer leverbaar dit jaar, en dat kan echt van de ene op de andere dag veranderen. Of ze kunnen sowieso pas na 1-1-2025 worden geleverd en geregistreerd, en dát betekent: bpm betalen.
Leeftijd doet ertoe
Hoe weet je nu of vervangen verstandig is? Dat ligt vooral aan de leeftijd van je huidige bestelwagen. Er is een grijs gebied waarin je die afweging echt zelf moet maken, maar deze richtlijnen zijn zinnig:
5+ jaar oud
Dan lijkt vervangen slim. Er bestaat alleen een kans dat het model van je voorkeur nu al niet meer leverbaar is vóór 1 januari 2025. Of, nog vervelender: dat-ie uiteindelijk tóch niet voor deze datum te naam kan worden gesteld. Dat jij ‘m in 2024 hebt besteld, doet er niet toe. Langer wachten vergroot dit risico alleen maar. Daarom is haast geboden, net als goed overleg met je garage of dealer.
2-3 jaar oud
Dat zal een Euro 6-diesel zijn, en dan is ‘nieuw’ geen goede investering. Waarom zou je een wagen kopen die technisch min of meer hetzelfde kan als je huidige? Die was ook bpm-vrij en je mag er tot 31 december 2027 nog ZE-zones mee in. Wacht dan een paar jaar, totdat elektrische bussen goedkoper worden, meer actieradius en laadvermogen hebben en een flinkere aanhanger kunnen trekken. Die ontwikkeling gaat weliswaar langzamer dan bij personenauto’s, maar ze komen eraan. Tegen die tijd is een nieuwe diesel geen redelijk alternatief, of na 2030 überhaupt niet meer te koop.
Zijn dit je enige opties? Nee, er kan meer:
Dit jaar nog tweedehands kopen
Voordelen
- Geen bpm
- Je kunt even verder
- Toegang tot ZE-zones t/m 31-12 ’26 of ‘27*
Nadeel
- Veel vraag, dus hoge prijzen
Volgend jaar een nieuwe diesel kopen
Voordelen
- Relatief zuiniger en voordeliger rijden
- Meer laadvermogen
- Beter geschikt voor aanhanger
Nadelen
- Bpm betalen
- Geen toegang tot ZE-zones
Volgend jaar elektrisch kopen
Voordelen
- Je betaalt hetzelfde als voor een diesel mét bmp (ca. € 50.000)
- Je bent ‘over’, wat toch een keer zal moeten
- Onbeperkt toegang tot ZE-zones
Nadelen
- Hoge aanschafprijs
- Kleiner(e) actieradius, laadvermogen en trekgewicht
- Aantrekkelijkere generatie is in aantocht
Van grijs naar geel
Heb je af en toe wat kwasten of los gereedschap achterin liggen, dan vervoer je in principe lucht. Misschien kun je wel met een geel kenteken uit de voeten? Dat geldt zeker als je twee auto’s hebt: grijs voor je bedrijf en geel voor privégebruik. In dat geval zou je van twee auto’s naar één kunnen. Je omzeilt de bpm er niet mee, maar bespaart uiteraard wel kosten. Zeker als je ‘m alleen voor je werk rijdt, want dan betaal je geen bijtelling. Let op: rij dan echt alléén zakelijk en hou je kilometers goed bij.
ZE-zones – dit moet je weten
- ZE’ staat voor Zero Emissie (geen uitstoot van schadelijke stoffen)
- Ze gelden voor vracht- en bestelauto’s die op diesel rijden
- 15 Nederlandse gemeenten hebben er al een ingesteld (vooral binnensteden)
- Vanaf 2025/’26 zijn ze in nog 25 gemeenten van kracht
- In principe alleen nog toegang voor elektrische/waterstofaangedreven bestel-/vrachtauto’s
- Vracht-/bestelvoertuigen op diesel en geregistreerd op/na 1-1-2025: geen toegang
- Euro-6 diesels: tot 31-12-2027 toegang
- Euro-5 diesels: tot 31-12-2026 toegang