Veelgestelde vragen

Werk jij op uitzendbasis? Hier lees je alles wat je moet weten. Je vindt hier een antwoord op de meest gestelde vragen over verlof, reserveringen, etc. Werk je als flexcollega voor Actief Werkt!? Dan vind je ook alle informatie en meer in onze app: Flex@lly.

Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem in onze app Flex@lly!


Hoe wordt bepaald hoeveel ik ga verdienen als flexcollega van Actief Werkt!?

Je ontvangt vanaf dag 1 het loon dat gebruikelijk is bij de inlener voor de functie die je gaat uitvoeren (inlenersbeloning). We leggen dit vast in de uitzendovereenkomst.


Hoe geef ik mijn gewerkte uren door?

Bij vrijwel alle opdrachtgevers werken we met digitale urenregistratie; met een pasje of klokkaart. Zorg er wel voor dat je goed in- en uitklokt.


Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?

We betalen je salaris per week of per vier weken uit. Dat mag je zelf aangeven. We kunnen je alleen op tijd uitbetalen als je ook op tijd je uren aan ons hebt doorgegeven.


Hoe krijg ik mijn loonstroken?

Via onze app 'Flex@lly' vind je allerlei informatie, waaronder je loonstroken. Hierop staat hoeveel uren je hebt gewerkt en wat we hebben uitbetaald. Er staan ook andere gegevens; zoals hoeveel vakantiedagen je hebt opgebouwd, hoeveel loonbelasting en verzekeringspremies zijn ingehouden. Deze informatie is ook online op te vragen via “Mijn Actief Werkt!”, je persoonlijke pagina via ActiefWerkt.nl.


Hoe kom ik op 'Mijn Actief'?

Je kunt via onze website inloggen bij 'Mijn Actief’'. Hiervoor ontvang je een inlogcode en wachtwoord. Deze gegevens krijg je wanneer je je online inschrijft of per email wanneer je je eerste loon ontvangt. Met deze gegevens kun je ook inloggen in Flex@lly. Zo kun je ook onderweg altijd bij je gegevens. In 'Mijn Actief Werkt' kun je ook je persoonlijke gegevens wijzigen.


Wat zijn reserveringen?

Als je werkt krijg je salaris uitbetaald maar bouw je daarnaast ook reserveringen op. Elke week wordt een bepaald percentage van je bruto salaris apart gezet. Dat kun je opvragen, bijv. tijdens vakanties. Je bouwt reserveringen op voor verlofdagen, vakantiegeld, en kort verzuim in een fase A-overeenkomst met uitzendbeding (bijv. voor bezoek aan dokter en/of tandarts).


Heb ik recht op doorbetaling van feestdagen?

Je feestdag wordt doorbetaald wanneer er sprake is van een nationaal erkende feestdag, én wanneer deze valt op een dag dat je normaal gesproken ook werkt. Wanneer je werkdagen wisselen dan wordt er gekeken of er sprake is van een bestendig werkpatroon waardoor je in die week recht hebt op doorbetaling van de feestdag. 

Er is sprake van een bestendig werkpatroon als je in een periode van dertien aaneengesloten weken direct voorafgaand aan de betreffende feestdag op de betreffende dag in de week ingeroosterd bent geweest of hebt gewerkt. 

Hoe zit het met mijn vakantiegeld?

Je hebt recht op 8% vakantiebijslag van het feitelijk loon over de gewerkte dagen, vakantiedagen en feestdagen. Medio mei wordt het vakantiegeld aan je uitbetaald. Ook als je een aaneengesloten vakantie opneemt van ten minste vijf werkdagen is het mogelijk om je vakantiegeld uitbetaald te krijgen. Neem hiervoor contact op met je contactpersoon van Actief Werkt!


Wanneer krijg ik mijn reserveringen uitbetaald?

Als je stopt met werken voor Actief Werkt! krijg je je reserveringen uitgekeerd. Opgebouwd vakantiegeld wordt (ook) altijd in de maand mei uitbetaald. Vakantiedagen kun je gedurende het jaar opnemen, mits je in die week niet meer registreert dan je normaal gesproken (gemiddeld) werkt (gewerkte uren + verlof uren).


Kan ik mijn verlofdagen meenemen naar het volgend jaar?

Wanneer je fulltime werkt bouw je jaarlijks 24 vakantiedagen op. Daarvan zijn 20 dagen wettelijk, en 4 dagen bovenwettelijk. De wettelijke vakantiedagen zijn geldig tot 1 juli van het daaropvolgend jaar. De bovenwettelijke dagen zijn langer geldig. Zij vervallen pas na 5 jaar. Wanneer je vakantiedagen opneemt, worden automatisch altijd eerst de kortst geldige dagen afgeschreven.  Op je loonstrook of in Flex@lly zie je hoeveel wettelijk - en bovenwettelijk verlof je nog hebt.


Bouw ik ook pensioen op als flexcollega?

Jazeker! Je werkt natuurlijk vooral om direct geld te verdienen, maar wij denken ook aan je toekomst. We hebben een goede pensioenregeling voor alle flexcollega's. Welke rechten en plichten je precies hebt hangt af van hoe lang je werkt voor Actief Werkt!  Wanneer je begint te werken bij een opdrachtgever via Actief Werkt!, begin je in fase A. Na 26 gewerkte weken in fase A ga je deelnemen aan de pensioenregeling.


Hoe werkt het met fase A, B, en C?

Fase A
De eerste 78 weken die je werkt voor Actief Werkt! noemen we fase A. Voor de telling van de 78 weken tellen alleen de weken waarin je daadwerkelijk hebt gewerkt. Die 78 weken hoef je niet aaneengesloten te hebben gewerkt, maar een onderbreking mag niet meer dan 26 weken duren. Dan begin je weer opnieuw in fase A.

Fase B
Na 78 gewerkte weken heb je recht op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Je kunt in deze fase maximaal zes contracten voor bepaalde tijd ontvangen in een periode van maximaal vier jaar. Ook hier begin je weer opnieuw in fase A na een onderbreking van 6 maanden.

Fase C
Wanneer je na voltooiing van fase B binnen 6 maanden weer wordt ingezet via Actief Werkt!, kom je in fase C. In deze fase krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.


Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek wordt op een dag dat je zou gaan werken, is dat in de eerste plaats erg vervelend voor jou. Maar het is ook vervelend voor het bedrijf waar je werkt. Gelukkig zorgen we er samen voor dat het werk niet stil komt te liggen. Als je je op tijd ziek meldt, kunnen wij een andere collega inzetten die jouw werk overneemt. Omdat we op jouw inzet rekenen, is het belangrijk dat je in geval van ziekte een aantal afspraken nakomt;

Bel zo snel mogelijk het bedrijf waar je werkt. Bel ons vóór 9.00 uur en geef het adres op waar je tijdens je ziekte verblijft. We zullen af en toe contact opnemen om te kijken hoe het met je gaat.

 

Moet ik het doorgeven als ik weer beter ben?

Ja! Dat is zelfs erg belangrijk! Als je beter bent meld je dat eveneens bij het bedrijf waar je werkt, én bij je contactpersoon van Actief Werkt!.
Verder geldt nog het volgende: werk je in Fase A met uitzendbeding? Dan geef je je herstelmelding ook door aan Acture, via telefoonnummer 024-890 94 70.


Hoe zit het met mijn zorgverzekering?

Iedereen in Nederland moet zich verplicht verzekeren tegen ziektekosten. Je geeft aan Actief Werkt! door bij welke zorgverzekeraar je verzekerd bent. Actief Werkt! heeft ook een collectieve zorgverzekering afgesloten voor flexcollega's. Tegen een aantrekkelijke premie kun je deelnemen. Je hebt voldoende keus voor aanvullende verzekeringspakketten.
Meestal kun je alleen per 1 januari overstappen van zorgverzekeraar. Er is een uitzondering. Als je via je vorige werkgever collectief verzekerd was, en je gaat dan via Actief Werkt! werken, dan kun je ook gedurende het jaar overstappen van de ene collectieve verzekering naar de andere. Informeer naar het collectivititeitsnummer op de unit waar je voor werkt.


Wat als ik gezondheidsklachten krijg door mijn werk?

Dit zou je allereerst moeten bespreken met je flexconsulent. We kijken dan in samenspraak met de opdrachtgever of eenvoudige aanpassingen kunnen helpen. Is dat niet het geval, dan heb je als flexcollega de mogelijkheid om te praten met de arbodienst. Dat heet een arbeidsomstandigheden-spreekuur. Daarnaast kun je - als je tenminste vier jaar in dienst bent van Actief Werkt! - kun je een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aanvragen. Dan wordt gekeken naar de gezondheidsrisico's van je werkzaamheden, en hoe de risico's beperkt kunnen worden.


Kan ik bij Actief Werkt! ook opleidingen volgen?

Er zijn verschillende redenen waarom je een opleiding zou willen volgen. Misschien wil je doorgroeien, je specialiseren of juist een hele andere kant op. Bij Actief Werkt! hebben we allerlei opleidingen en cursussen, zoals bijvoorbeeld heftruckchauffeur of VCA basisveiligheid, ,.. Als je interesse hebt om een opleiding te volgen kun je dat bespreken met je flexconsulent.


Ik heb een klacht, wat nu?

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je plezier hebt in je werk, en dat je wordt ingezet bij een bedrijf waar je het naar je zin hebt. Toch komen klachten voor. We willen je dan graag zo goed mogelijk helpen. Je kunt altijd terecht bij je flexconsulent. Je kunt ook mailen naar klacht@actiefwerkt.nl.

Ook goed nieuws horen wij graag!

Alle belangrijke informatie over ziekmeldingen, voorschriften en veiligheid, algemene voorwaarden en juridische documenten vind je hier.