Menu

Algemeen veelgestelde vragen

Hoe wordt bepaald hoeveel ik ga verdienen als flexcollega van Actief Werkt!?

Je ontvangt vanaf dag 1 het loon dat gebruikelijk is bij de inlener voor de functie die je gaat uitvoeren (inlenersbeloning). We leggen dit vast in de uitzendovereenkomst. Het loon dat bij de inlener gebruikelijk is, wordt bepaald door de cao die zij volgen of door het bedrijfsreglement. 

Hoe geef ik mijn gewerkte uren door?

Dat kan op verschillende manieren. Bij vrijwel alle opdrachtgevers werken we met digitale urenregistratie; vaak met een pasje of klokkaart. Werk jij met een pasje?  Zorg er dan voor dat je goed in- en uitklokt, zodat alles goed gaat met je salarisbetaling.
Wanneer er niet gewerkt wordt met in- en uitklokken dan kun je werken met PEP, een app waarmee je snel en simpel je gewerkte uren doorgeeft. 

Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?

We betalen je salaris per week of per vier weken uit. Dat mag je zelf aangeven. Als je niets aangeeft dan krijg je automatisch per week betaald. Je kunt dat trouwens altijd tussentijds aanpassen. We kunnen je alleen op tijd uitbetalen als je ook op tijd je uren aan ons hebt doorgegeven.

Hoe krijg ik mijn loonstroken?

Dat kan op twee manieren, via onze app of gewoon online. De Mijn Actief App kun je downloaden in de Appstore of in de Playstore. Het is handig, want je blijft ingelogd en kunt altijd snel en simpel bij je loonstroken, jaaropgave, info over betalingen en vakantiedagen etc.

Wil je de app liever niet downloaden?  Dan kun je gewoon via onze website inloggen in je Mijn Actief via https://mijn.actiefwerkt.nl/login. 

De inloggegevens zijn hetzelfde voor de app en voor je Mijn Actief online. 

Hoe kom ik op 'Mijn Actief'?

Je kunt via onze website inloggen bij 'Mijn Actief’'. Hiervoor ontvang je een inlogcode en wachtwoord. Deze gegevens krijg je wanneer je je online inschrijft of per email wanneer je je eerste loon ontvangt. Met deze gegevens kun je ook inloggen in Mijn Actief. Zo kun je ook onderweg altijd bij je gegevens. In 'Mijn Actief Werkt' kun je ook je persoonlijke gegevens wijzigen.

 

Wat zijn reserveringen?

Naast salaris bouw je ook vakantiereserveringen op. Dat werkt zo: elke week zetten wij automatisch een bepaald percentage van je bruto salaris voor jou apart in de vorm van verlofdagen, vakantiegeld en kort verzuim (bijv. voor bezoek aan dokter of tandarts). Dat tegoed kun je laten uitbetalen, bijv. voor vakanties of een dagje vrij, zodat je dan ook doorbetaald krijgt.

 

Heb ik recht op doorbetaling van feestdagen?

Je feestdag wordt doorbetaald wanneer er sprake is van een nationaal erkende feestdag, én wanneer deze valt op een dag dat je normaal gesproken ook werkt. Wanneer je werkdagen wisselen dan wordt er gekeken of er sprake is van een bestendig werkpatroon waardoor je in die week recht hebt op doorbetaling van de feestdag. 

Er is sprake van een bestendig werkpatroon als je in een periode van dertien aaneengesloten weken minimaal 7 keer op die betreffende dag in de week hebt gewerkt. 

Ben je nog geen 13 weken in dienst? Dan kijken we of je minimaal de helft van het aantal gewerkte weken werkzaam bent geweest op die dag. 

 

Hoe zit het met mijn vakantiegeld?

Je hebt recht op 8,33% vakantiebijslag van het feitelijk loon over de gewerkte dagen, vakantiedagen en feestdagen. Medio mei wordt het vakantiegeld aan je uitbetaald. Ook als je een aaneengesloten vakantie opneemt van ten minste vijf werkdagen is het mogelijk om je vakantiegeld uitbetaald te krijgen. Neem hiervoor contact op met je contactpersoon van Actief Werkt!

 

Wanneer krijg ik mijn reserveringen uitbetaald?

Als je stopt met werken voor Actief Werkt! krijg je je reserveringen uitgekeerd. Opgebouwd vakantiegeld wordt (ook) altijd in de maand mei uitbetaald. Vakantiedagen kun je gedurende het jaar opnemen, mits je in die week niet meer opneemt dan je normaal gesproken (gemiddeld) werkt (gewerkte uren + verlof uren). Wil je betaald verlof opnemen? Dan kun je dat gewoon laten weten aan je contactpersoon bij Actief Werkt!. 

 

Kan ik mijn verlofdagen meenemen naar het volgend jaar?

Vakantiedagen zijn niet onbeperkt geldig, zo heeft de overheid bepaald. Je hebt wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke vakantiedagen. Wettelijke dagen kun je laten staan tot een half jaar na afloop van het jaar waarvoor je ze hebt gekregen, als je werkt in fase A of B. Werk je in fase C? Dan kun je ze zelfs vijf jaar laten staan.  Bovenwettelijke vakantiedagen zijn voor iedereen vijf jaar houdbaar. 

Als je verlof opneemt, worden altijd automatisch de vakantiedagen afgeschreven die nog het kortst geldig zijn. Op je loonstrook of in je Mijn Actief zie je hoeveel wettelijk - en bovenwettelijk vrlof je nog hebt. Soms worden verlofdagen vanuit de cao van het bedrijf waar je werkt aangewezen als collectieve vakantiedag. Dan ben je verplicht vrij. Dat kan ook voorkomen als het bedrijf een bedrijfssluiting kent, zoals dat wel eens het geval is bijv. tussen kerst en oud en nieuw. 

 

Bouw ik ook pensioen op als flexcollega?

Jazeker! Je werkt natuurlijk vooral om direct geld te verdienen, maar wij denken ook aan je toekomst. We hebben een pensioenregeling voor alle flexcollega's van 21 jaar en ouder bij STIP Pensioen. Welke rechten en plichten je precies hebt hangt af van hoe lang je werkt voor Actief Werkt!. Wanneer je voor het eerst begint te werken bij een opdrachtgever via Actief Werkt!, begin je in fase A. Na 26 gewerkte weken in fase A ga je - als je 21 jaar of ouder bent - deelnemen aan de Basis pensioenregeling. Actief Werkt! betaalt dan jouw pensioenpremie. Na 78 gewerkte werken kom je in de plusregeling, waarbij 1/3 van de pensioenpremie op je salaris wordt ingehouden. 

 

 

Hoe werkt het met fase A, B, en C?

Hoe langer je via een uitzendburreau werkt, hoe meer rechten je opbouwt. Dat gaat in 3 fasen. 

Fase A

De eerste 78 weken die je werkt voor Actief Werkt! noemen we fase A. Voor de telling van de 78 weken tellen alleen de weken waarin je daadwerkelijk hebt gewerkt. Die 78 weken hoeven niet aaneengesloten te zijn, maar een onderbreking mag niet langer dan 26 weken duren. Dan begin je weer opnieuw vooraan in Fase A. 

Fase B

Na 78 gewerkte weken heb je recht op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Je kunt in deze fase maximaal zes vontracten voor bepaalde tijd ontvangen in een periode van maximaal vier jaar. Ook hier begin je weer opnieuw vooraan in fase A na een onderbreking van 6 maanden. 

Fase C

Wanneer je na het doorlopen van fase B binnen 6 maanden weer wordt ingezet via Actief Werkt!, kom je in fase C. In deze fase krijg je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. 

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als je ziek wordt op een dag dat je zou gaan werken, is dat in de eerste plaats erg vervelend voor jou. Maar het is ook vervelend voor het bedrijf waar je werkt. Gelukkig zorgen we er samen voor dat het werk niet stil komt te liggen. Als je je op tijd ziek meldt, kunnen wij een andere collega inzetten die jouw werk overneemt. Omdat we op jouw inzet rekenen, is het belangrijk dat je in geval van ziekte een aantal afspraken nakomt;

  • Bel zo snel mogelijk maar in ieder geval ruim voor aanvang van je dienst het bedrijf waar je werkt.
  • Bel ons vóór 9.00 en geef het adres op waar je tijdens je ziekte verblijft. We spreken af dat je ons regelmatig belt om te horen het hoe het met je gaat. 

Moet ik het doorgeven als ik weer beter ben?

Ja! Dat is zelfs erg belangrijk! Als je beter bent meld je dat ook bij het bedrijf waar je werkt, én bij je contactpersoon van Actief Werkt!. 
Wat ook nog belangrijk is: werk je in Fase A met uitzendbeding? Dan geef je je herstelmelding ook door aan Acture, via telefoonnummer 024-890 94 70.

Hoe zit het met mijn zorgverzekering?

Iedereen in Nederland moet zich verplicht verzekeren tegen ziektekosten. Je geeft aan Actief Werkt! door bij welke zorgverzekeraar je verzekerd bent. Actief Werkt! heeft ook een collectieve zorgverzekering afgesloten voor flexcollega's. Tegen een aantrekkelijke premie kun je deelnemen. Je hebt voldoende keus voor aanvullende verzekeringspakketten. 
Meestal kun je alleen per 1 januari overstappen van zorgverzekeraar. Er is een uitzondering. Als je via je vorige werkgever collectief verzekerd was, en je gaat dan via Actief Werkt! werken, dan kun je ook gedurende het jaar overstappen van de ene collectieve verzekering naar de andere. Informeer naar het collectivititeitsnummer bij je contactpersoon van Actief Werkt!.

Wat als ik gezondheidsklachten krijg door mijn werk?

Je wil natuurlijk graag voorkomen dat je ziek wordt, en dat willen wij ook! Ook als je gezondheidsklachten hebt die mogelijk te maken hebben met je werk, dan zou je dit allereerst moeten bespreken met je contactpersoon van Actief Werkt!. We kijken dan in samenspraak met de opdrachtgever of eenvoudige aanpassingen kunnen helpen. Je hebt ook de mogelijkheid om te praten met de arbodienst. Dat heet een arbeidsomstandigheden-spreekuur.

Daarnaast kun je - als je tenminste vier jaar in dienst bent van Actief Werkt! - een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aanvragen. Dan wordt gekeken naar de gezondheidsrisico's van je werkzaamheden, en hoe de risico's beperkt kunnen worden.

Heb je interesse in zo'n spreekuur of onderzoek? Geef het dan aan bij je contactpersoon van Actief Werkt!

Kan ik bij Actief Werkt! ook opleidingen volgen?

Je kunt bij Actief Werkt! zeker ook opleidingen volgen. Er zijn verschillende redenen waarom je een opleiding zou willen volgen. Misschien wil je doorgroeien, je specialiseren of juist een hele andere kant op. Bij Actief Werkt! bieden we allerlei opleidingen en cursussen, zoals bijvoorbeeld heftruckchauffeur of VCA basisveiligheid, maar ook Operator of Chauffeur rijbewijs C(E). Er komen regelmatig nieuwe opleidingen bij. Als je interesse hebt om een opleiding te volgen kun je dat bespreken met je contactpersoon van Actief Werkt!.

 

Ik heb een klacht, wat nu?

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je plezier hebt in je werk, en dat je wordt ingezet bij een bedrijf waar je het naar je zin hebt. Toch komen klachten voor. We willen je dan graag zo goed mogelijk helpen. Je kunt altijd terecht bij je contactpersoon. Je kunt ook je klacht versturen via het klachtenformulier.

Ook goed nieuws horen wij graag!