Menu

Snellere en betere matches met online tools

maandag 23 mei 2016

Actief Werkt! is mobiel en online. Dit betekent o.a. aanwezigheid op verschillende social media kanalen en vacaturesites. Door slimme innovaties en nieuwe technieken hopen we onze klanten, uitzendkrachten en nieuwe medewerkers op een snelle, makkelijke en slimme manier te bereiken. Evan Melhem, specialist in online marketing, houdt zich dagelijks bezig met de vindbaarheid van Actief Werkt! op het web. Wat zijn de laatste trends en hoe ziet hij de toekomst van online recruitment?

Door: Kyra Joosen

Wat doet Actief Werkt nu precies op het gebied van online recruitment?

Naast de vele 'offline' inschrijvingen op onze vestigingen door heel het land, merken we dat online recruitment steeds belangrijker wordt voor Actief Werkt! Dit begint al bij onze website www.actiefwerkt.nl. Begin februari hebben we een geheel vernieuwde website gelanceerd met als hoofddoel het conversiepercentage van de sollicitaties op te schroeven. Samen met het marketing team van Actief zijn we constant bezig om onze site beter vindbaar te maken door SEO, SEA, Linkbuilding etc. Op de site kun je je ook aanmelden voor de vacature-alert. Als werkzoekende laat je  jouw gegevens en voorkeuren achter en word je via een mail op de hoogte gehouden van passende en nieuwe  vacatures.

Eigen app
Haast iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en daarom hebben we een jaar geleden een handige app ontwikkeld. Onze app Mijn Actief kun je gratis downloaden in de AppStore en Google Playstore. Met Mijn Actief kun je gemakkelijk je werkrooster, salarisspecificaties en contracten bekijken. Ook kun je je vakantiedagen en alle openstaande vacatures inzien. Daarnaast is Mijn Actief een soort online uitzendbureau, 24/7 vacatures bekijken waarop je direct en eenvoudig kunt solliciteren!

Vacaturesites

Zoals de meeste uitzendbureau's maken wij ook gebruik van betaalde en onbetaalde vacaturesites die onze vacatures plaatsen. Deze vacaturesites zorgen voor gemiddeld 60% van onze bezoekers. Het conversiepercentage van het aantal bezoekers dat vervolgens ook daadwerkelijk solliciteert ligt rond de 10%.

Social media
De laatste jaren zijn we ons steeds meer gaan richten op allerlei social media platforms. Via LinkedIn richten we ons meer op interne recruitment, klanten en prospects. Onze uitzendkrachten komen we voornamelijk tegen op o.a. Facebook en Instagram. Naast de reguliere posts op Facebook waarmee we onze 4.600 fans bereiken, zetten we tegenwoordig ook gesponsorde updates in.

Met deze ‘betaalde advertenties’ kunnen we heel snel en gemakkelijk onze doelgroep bereiken. Door de oneindige opties die Facebook biedt om je doelgroep te bepalen, kunnen we vacatures snel onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep. Afgelopen maand hebben we bijna 200.000 mensen bereikt voor nog geen €1000,-. Wel moet ik er direct bij vermelden dat het conversiepercentage op Facebook vele malen lager ligt dan bij vacaturesites. Vrij logisch, gezien mensen op vacaturesites direct op zoek zijn naar een baan. Dit is op social media natuurlijk niet altijd het geval.

Ben je tevreden over de bijbehorende resultaten?

Ik ben zeker tevreden over de resultaten van onze online recruitment kanalen. Iedere keer verbaas ik me weer hoeveel mensen we bereiken. Over de grote groep bezoekers die we aantrekken met een advertentie op Facebook voor zo’n relatief klein bedrag. Ik vergelijk het persoonlijk altijd met de ‘ouderwetse’ flyers. Het bedrag waar we nu 10.000 mensen mee bereiken, heb je net 500 flyers voor. En dan heb ik het nog niet eens over de opmaak, druk en verspreidkosten.

Ik kan moeilijk zeggen wat wel en niet werkt. De ene keer werkt een Facebook advertentie heel goed en hebben we een spoedaanvraag bij een klant snel vervuld. De andere keer levert het haast niets op en probeer je het via een mailing. Het blijft zoeken en vooral uitproberen. Dat maakt mijn job zo leuk!

Waar kan Actief Werkt! zich nog meer op focussen?

In de toekomst moeten we gebruik gaan maken van tracking cookies. Deze cookies volgen je online gedrag. Dat betekent dat als jij een bepaalde vacature bekijkt op onze website, je die als je een andere website bezoekt, terugziet in de banners.
Het grootste deel van de mensen die onze website bezoeken zijn op zoek naar een baan. Met een werkloosheidcijfer van 6,5% is het slim om deze ‘beperkte groep’ via tracking cookies te volgen naar andere websites. Zo kunnen we onze doelgroep nog beter bereiken.

We zoeken nu personeel via kanalen zoals onze website, LinkedIn en vacaturesites. Denk je dat dit in 2025 heel anders is?

Ik denk inderdaad dat er in 2025 weer een hoop veranderd is. De traditionele middelen zullen er waarschijnlijk nog wel zijn, maar dan in een nieuw jasje. De afgelopen jaren zijn er online veel nieuwe manieren ontwikkeld om kandidaten te vinden, maar toch zijn de vacatures in kranten er  ook nog steeds.

Het solliciteren is van offline, naar online en nu steeds meer naar mobiel aan het verschuiven. Ik denk dat deze verschuiving zich verder zal ontwikkelen richting apps. Met onze app Mijn Actief zijn we ons al aan het voorbereiden op de toekomst. Tegenwoordig weet je smartphone al heel veel over je. Waar je bent, wat je zoekt, volgt, liked, en deelt. Op basis van deze gegevens zullen er via de app passende vacatures aangeboden worden. 

Wil je nog meer weten over online recruitment? Mail Evan via evan.melhem@actiefwerkt.nl