Solliciteren via mobiele apparaten neemt toe, veelgevraagde kandidaten
verstoppen zich online en job hoppen is terug van weggeweest. Slechts enkele
voorbeelden van verwachte sollicitatietrends in 2017. Hoe gaat uitzendbureau
Actief Werkt! als snelgroeiende organisatie hiermee om?
Door: Kyra Joosen
‘Het searchen en benaderen van potentiele nieuwe werknemers via social is
niet meer zo eenvoudig’, aldus Kelly Keizer, corporate recruiter bij Actief
Werkt! ‘Werkzoekenden zijn erg kritisch en willen meer van het bedrijf zien dan
alleen een functieomschrijving. We werken dan ook hard aan onze
arbeidsmarktcommunicatie zodat we de beste kandidaten kunnen aantrekken.’
Solliciteren komt na studeren
Onderzoek door carrièreplatform Monsterboard bevestigt bovenstaande
uitspraak. Daaruit blijkt namelijk dat 75% werkzoekenden de organisatie eerst
goed bestuderen voordat ze daadwerkelijk solliciteren. En dat is niet even
simpelweg de ‘over ons’ webpagina doorlezen. 70% van deze groep besteedt minimaal
een uur aan het zoeken naar informatie over het bedrijf. Te denken aan de
bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden.
‘We werken hard aan onze online presentatie. Een prioriteit in 2017
om samen met team Marketing & Communicatie de organisatie nog beter weg te
zetten. Kandidaten moeten direct kunnen zien wat wij te bieden hebben. Denk aan
een werken bij-site die ook via mobiel makkelijk bereikbaar is.’
Mobiel solliciteren
Monsterboard verwacht dat solliciteren via mobiele apparaten toeneemt in
2017. Millennials (18-35 jarigen) vormen over een paar jaar het grootste deel
van de werkende beroepsbevolking en verwachten dat zij alles via hun mobiel
kunnen regelen; van bankieren en shoppen tot aan daten en zelfs solliciteren.
‘Als Corporate Recruitment binnen Actief Werkt! doen wij er alles aan om mee
te gaan met de nieuwste trends. Zo werken we bijvoorbeeld al met social job
advertising op Facebook en LinkedIn’, vertelt de 30-jarige Keizer. ‘We nemen
zeker de belangrijkste trends in recruitment komend jaar mee.’
Sollicitatietrends 2017
Maar wat zijn die belangrijke trends dan volgens het recente onderzoek van Monsterboard?
- Millennial generatie dwingt werkgever om nog meer van zichzelf te laten zien online
- Mobiel solliciteren wordt makkelijker en gangbaarder voor kandidaten en werkgevers
- Employer branding wordt onmisbaar onderdeel van de recruitmentstrategie
- Programmatic advertising verovert de recruitment markt en helpt werkgevers om talent te bereiken waar het zich ook maar bevindt.
- De rol van de recruiter verschuift steeds meer naar die van recruitment marketeer
‘Wij kunnen deze trends als uitzendbureau alleen maar omarmen. Actief Werkt!
groeit hard en we zijn op zoek naar goede, ondernemende en enthousiaste
kandidaten.’
Werken bij Actief Werkt!
Wil jij meer weten over werken bij Actief Werkt!? Bekijk hier de vacatures of neem contact op met Kelly
Keizer of haar collega’s van Corporate Recruitment via jobs@actiefwerkt.nl of 076-5302060.