maandag 28 maart 2016

Van trofee tot zielig hoopje

We kunnen over van alles van mening verschillen, maar dat ‘de juiste persoon op de juiste plek’ key is voor je bedrijf, lijkt me toch als een paal boven water staan?

Mensen maken het verschil. De verkeerde persoon op de verkeerde plek is dramatisch. Negativiteit op de werkvloer, ontevreden klanten, kelderende omzetten; rampspoed alom. Dat wil je niet.
Vertel me; waarom besteden we dan als Nederlands bedrijfsleven collectief zó weinig aandacht aan 'de juiste persoon op de juiste plek'?

Half jaarinkomen
Ik hoor je denken: ‘Hoezo!? Ik besteed een half jaarinkomen aan werving- en selectiebureaus!’ of: ‘Hoezo? Ik steek veel tijd en energie in goede sollicitatiegesprekken!’. Maar dat vroeg ik niet. Ik geloof best dat we heel veel tijd, geld en energie steken in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Het zit hem in de combi van juiste persoon – juiste plek. Daar gaat het mis.

Binnenhalen die trofee
De nr. 1 top-verkoper van bedrijf A, sleept de een na de andere deal binnen, heeft ‘succes ‘ op zijn voorhoofd staan en laat zijn collega’s mijlenver achter zich. Op een dag begint hij zich te vervelen (het gaat wel erg gemakkelijk, dat wordt saai), dus hij solliciteert bij bedrijf B. Bedrijf B heeft zich uitstekend verdiept in de STAR-methodiek, ziet het proven-track-record van deze veelbelovende kandidaat, en prijst zich gelukkig met het binnenhalen van deze trofee. Maar…. je voelt hem al aankomen. In bedrijf B blijft er van deze trofee weinig over. Het matcht niet, trofee en bedrijf B. Trofee verandert in zielig hoopje mens, exit trofee. Dit gebeurt echt ontzettend vaak.

Kun je dit voor zijn? Zeker. Dat doe je door te erkennen dat mensen alleen goed gedijen in een omgeving waar het klopt. Niet alleen taakinhoud en salarisindicatie, maar ook zoiets vaags als: ‘cultuur’. Ik denk dat op dit punt nog niemand al lezende van zijn stoel is gevallen. Dit is nog niet DE eye-opener van het jaar. En toch wordt het zo weinig meegenomen wanneer we op zoek gaan naar onze trofeeën.

Succesgaranties
100 reacties op een vacature is niet zeldzaam, in deze tijd. Toch zijn we al lang blij als we iemand vinden die over de juiste ‘papieren’ beschikt. Een aansluitende opleiding, vergelijkbare werkervaring, een relevant netwerk, het zijn toch succesindicatoren, niet waar? Zeker waar. Maar het geeft geen garanties. De gewetensvraag is; zouden we niet blijer moeten worden van degene die matcht op het vlak van cultuur? Die in staat zal blijken talenten te ontwikkelen, anderen mee te nemen, ambassadeur te zijn van klanten en collega’s? ‘Ja, weet je hoeveel ik dan moet investeren in het inwerken?’ hoor ik je denken. Zeker. Maar wat denk je dat een betere voedingsbodem is voor een succesvolle medewerker; een omgeving waar talent tot zijn recht komt? Of het feit dat iemand in het verleden ergens anders op zijn plek zat? I rest my case.

Cultuurelementen en omgevingsfactoren herkennen, dat is waar het begint. Vervolgens kritisch zijn op aansluiting op cultuurelementen, hier kritisch op te zijn en harde criteria wat meer durven loslaten brengt ons een heel eind. Daar zal onze trofee ons dankbaar voor zijn.



Silvie van den Berg

 

Silvie van den Berg is communitymanager bij Actief Werkt! en was voorheen Corporate Recruiter. Ze schrijft over herkenbare situaties uit het vakgebied 'Werving en Selectie'.