dinsdag 8 november 2016

Let op: instortgevaar rond de klok van 3!

Wat te doen tegen een middagdip?

‘Mañana mañana’: Wat vandaag niet komt, komt morgen wel. Gevolgd met het sluiten van de luiken, klaar voor een siësta. Onze zuiderburen zijn echt zo gek nog niet. Maar goed, inmiddels is de temperatuur hier alweer flink gezakt en kunnen we hoge luchttemperaturen niet de schuld geven van onze middagdip. Hoe herken je een energiedip en hoe kom je hier vanaf?

Door: Kyra Joosen

Even een keer geen concentratie of een middagje wat minder fit is nog geen middagdip. Vrijwel iedere dag apathisch op je stoel zitten na de lunch, is wel een teken dat je in actie moet komen. Misschien heb je last van een slechte nachtrust, is je hormonale huishouding in de war of heb je een sterk schommelende suikerspiegel. Maar waarom dan pas ’s middags helemaal instorten? Je reserves zijn dan letterlijk op. Je lichaam heeft alles verbruikt in de ochtend en je energie daalt.

Siësta versus powernap

Middagdip op de werkvloerDe tank is leeg en het liefst wil je gewoon slapen. Volgens kenners duurt een siësta van twee uur te lang. Een powernap tussen de vijf en twintig minuten kan wel een positief effect hebben mits het vóór drie uur is. Dit heeft alles te maken met je slaapcyclus. Als je om drie uur kort gaat dutten, dan zal je in de nacht niet goed kunnen slapen. Rond deze tijd begint namelijk je nieuwe slaapcyclus en dat is tegelijkertijd de slaapcyclus van je nacht. Mocht je je slaapmatje onder je bureau toch graag willen uitrollen, doe dit dan rond een uur of één. En heb je een hele belangrijke meeting in de middag? Neem dan voor je powernap een kop koffie. De cafeïne gaat werken zodra je weer wakker wordt, een extra energieboost na twintig minuten je ogen toe en snaveltje dicht. En hoe hip klinkt het om te zeggen tegen collega’s dat het tijd is voor je nappuccino (nap en cappuccino)!

Cola, koffie of Cup-a-Soup?

Je kijkt je collega aan en eigenlijk weet je al genoeg. Tijd voor koffie, een sapje of om de snoep pot te plunderen. Maar dat moet je dus eigenlijk niet doen. Suiker is ook hier de grootste vijand. Eet een volkoren boterham of een appel. In ieder geval langzame koolhydraten of producten met veel eiwit zodat je bloedsuikerspiegel niet op hol slaat. Drink ook echt voldoende water op een dag.

Have a break...

Ik weet het, het is druk maar lunchen achter de computer gaat je echt niet helpen. Eet samen met je collega’s, praat even niet over werk maar ontspan. Een blokje om of een wedstrijdje tafelvoetbal na de lunch zorgt weer voor een frisse (en verhitte) kijk op je werkzaamheden.

Werkt dit allemaal niet of heb je er echt allemaal geen tijd voor? Kauwen dan maar. Het kauwen op kauwgom stimuleert je brein. Maar beperk het smakken achter je computer tot maximaal 15 minuten. Anders heeft het geen nut en levert het je alleen maar geïrriteerde collega’s op!