dinsdag 31 mei 2016

Jouw werkplek in de toekomst

‘Een klimrek in plaats van een ladder’

Van werknemer naar manager, van manager naar directeur. Voor generatie X en onze babyboomers, was de groei van een carrière lineair. Maar deze groei en de behoefte van een vast contract voor een zekere toekomst is tegenwoordig achterhaald. Ik, en mijn collega’s uit generatie Y, verafschuwen het woord lifetime-job maar aanbidden de termen slash-worker, flexibiliteit of multi-jobbing. Althans, dat beweren onderzoekers die o.a. Het Nieuwe Werken hebben geïntroduceerd. Kijkend om mij heen naar vrienden en familie, ben ik van mening dat generatie Y toch in zekere zin op zoek is naar zekerheid. Nestjes worden gebouwd, wilde haren worden langzaam grijs. Hoe spannend ziet de werkplek van deze generatie er daadwerkelijk uit in de toekomst?

Door: Kyra Joosen

Een succesvolle bondgenoot uit generatie Y (zie figuur) Marc Zuckerberg, kondigde eind vorig jaar aan dat zijn werknemers van Facebook in de toekomst vier maanden betaald ouderschapsverlof krijgen. "We willen er zijn voor onze mensen bij belangrijke levensgebeurtenissen en we streven naar een gezinsvriendelijk bedrijf". Bedrijven zoals Adobe, Apple en Netflix gingen de social netwerk site voor wat betreft een update rond ouderschapsverlof. Reden? Een culturele verschuiving: veel jonge werknemers hebben een nieuwe levensfase bereikt.

In onze huidige economie lijkt de scheidslijn tussen jouw persoon en dGeneratie Y Figuure werknemer die je bent te verdwijnen. We zijn niet langer meer het product van de organisatie, je bent je eigen product. Zeker naarmate je hoger opgeleid bent. Generatie Y is op zoek naar zichzelf, we zijn verantwoordelijk voor onze eigen toekomst en willen iets bijdragen aan deze maatschappij. Geen bullshit jobs voor mijn generatie. We zijn kritisch, beste werkgever. En we vinden het belangrijk dat u daar op inspeelt, en snel ook. Anders gaan we gewoon op zoek naar een organisatie die wel in deze behoeften voorziet of kiezen we voor slash-work.

De slash-worker

Wij, van generatie Y, zijn enorm optimistisch en betrokken met de maatschappij. Trendwatchers geven aan dat we hechten aan vrijheid en zelfontplooiing, iets wat ik en mijn directe omgeving bevestigen. Voor individualisme is geen plaats, we hebben elkaar nodig via internet en social media. Steeds beter weet de generatie geboren tussen 1980 en 1994 zich te profileren, personal branding staat voorop. Als beginnend journalist sprokkelde ik enkele jaren geleden mijn inkomen bij elkaar door werkzaam te zijn voor meerdere werkgevers. En ik was niet de enige. Vanwege de economische crisis namen mensen een tweede baan om een beetje zekerheid te creëren. Tegenwoordig beheren veel mensen een eigen bedrijf naast hun job als verrijking, een gekoesterde droom die zij nastreven.

Tijdens mijn bezoek aan Congres Intranet 2016 sprak George Muir, Proces Developer bij Ikea, over de toekomstige werkplek bij de Zweedse meubelfabrikant. Voor zijn analyse heeft hij een groot aantal trends en technieken die wereldwijd spelen geanalyseerd. Dat mobile lifestyle een grote invloed heeft op de werkplek van de toekomst is duidelijk. Zoals we nu elektriciteit heel normaal vinden, zo maakt de ‘cyber connection’ over een paar jaar onderdeel uit van ons natuurlijk bestaan. Generatie Y worden mobiele slash-workers volgens Muir. Binnen onze job willen we genoeg uitdaging vinden, algemene functienamen verdwijnen. We benutten al onze kwaliteiten. Zo zal de toekomstige werknemer van Ikea in de ochtend klanten te woord staan via het web, fysiek huiskamers inrichten en ook deel uit maken van verschillende projectgroepen. Werk wordt gepland rondom onze sociale activiteiten. Sporten en gezond eten staan voorop, we willen onze geest en leven verrijken.

 Al omringd door de toekomst

Eerder een eigen webshop naast de reguliere baan, mindfulness, sporten, superfoods, behoefte tot verdere ontwikkeling, ik behoor zeker tot generatie Y. In mijn huidige fulltime functie bij uitzendbureau Actief Werkt! ben ik flexibel. Het Nieuwe Werken staat voorop, we werken mobiel en online. Door flexibele werktijden voorziet mijn werkgever al behoorlijk in de behoeftes van generatie Y. Zelf verantwoordelijk voor de interne communicatie, zie ik dat het voor een organisatie belangrijk is om te focussen op de relatie met werknemers. Zo creëren we nog meer betrokkenheid en krijgen we inzicht in de individuele wensen van medewerkers.

Het is een kwestie van vallen en opstaan, klauteren en tuimelen. Een klimrek in plaats van een ladder die recht omhoog gaat.

 

 Kyra Joosen

Ik ben Kyra Joosen, communicatie specialist bij uitzendbureau Actief Werkt! Naast het schrijven over de  uitzendbranche en alles wat daarbij komt kijken, ben ik o.a. ook verantwoordelijk voor de interne- en arbeidsmarktcommunicatie