donderdag 31 maart 2016

Hoe is het om te werken bij...?

Uitzendkracht Chantal werkt sinds oktober 2014 voor het Universitair Medisch Centrum Utrecht, een grote opdrachtgever van uitzendbureau Actief Werkt!. Werkzaam als voedingsassistent, neemt Chantal je mee tijdens één van haar werkdagen en laat zien hoe het is om te werken bij het UMCU.

Door: Kyra Joosen

‘Het UMCU is een ontzettende grote organisatie. Ik werk voor het Wilhelmina kinderziekenhuis, een kleiner geheel in het grote gebeuren. Hoewel het hier in het begin ook enorm leek leerde ik al snel mijn collega’s kennen.’

De voedingsassistent heeft 20 jaar lang in de kinderopvang gewerkt. ‘Er liggen hele zieke kinderen en dat is niet altijd even makkelijk. Het heeft mij best wel wat tijd gekost om hiermee om te leren gaan. Er wordt niet verwacht dat je alles in één keer kan, je krijgt de tijd om je draai te vinden.’

Hier en daar een praatje

‘Na het intekenen en een kopje thee met mijn collega’s, start ik om half 8 de eerste schoonmaak in de keuken op. Een half uur voordat de ontbijtronde begint. Deze ronde wordt vervolgd door een fruitsnack om 10.00 uur en later door de lunch. Tussendoor is het voornamelijk schoonmaken en opruimen maar ook moeten de avondmaaltijden worden gecheckt. Waar hulp nodig is, assisteer ik.’ Zo vertelt Chantal ook de nieuwe opnames over hoe de voeding is geregeld in het kinderziekenhuis. ‘Daarnaast moeten er boodschappen besteld worden en niet geheel onbelangrijk, er moet op zijn tijd ook een praatje met patiënten, ouders, verpleging of ander ondersteunend personeel worden gemaakt.’

Om 14.00 uur is de dienst van Chantal afgelopen maar vaak draait ze er nog een middag achteraan. ‘Je zorgt dat alle patiëntjes een drankje krijgen en of de maaltijdwagens voorzien zijn van de juiste maaltijden en diëten.’ Om 18.00 uur trekt Chantal haar uniform uit en verlaat het ziekenhuis.

Dankbaar

‘Het voordeel van het werken via Actief bij het UMCU is dat je ieder uurtje uitbetaald krijgt. Wat minder leuk is, is dat je niet aan alle cao voorwaarden mee kan doen. Parkeren is een dure aangelegenheid voor een uitzendkracht. Het UMCU stimuleert namelijk het personeel om met de fiets of OV te komen maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Maar goed, dat is dan ook gelijk het enige wat ik kan bedenken. Het is vooral dankbaar werk’. 


Aan het werk bij het UMCU?

Neem dan contact op met Stan den Boer via 030-230 30 00 of utrecht@actiefwerkt.nl.