maandag 19 september 2016

Het zijn net mensen...toch?

Drones die jouw leven kunnen redden bij een hartstilstand of ongeluk. Google heeft eerder deze zomer patent gekregen voor het gebruik van drones voor het verstrekken van medische dienstverlening. Life-savend maar een heel duidelijk voorbeeld van een steeds groter wordende onpersoonlijkheid. Steeds meer consumenten in ons land klagen hierover. High Tech versus High Touch. Aan welke kant sta jij?

Door: Kyra Joosen

John Naisbitt introduceerde eind jaren tachtig de term High Tech versus High Touch. Hoe ‘technischer’eenDrone Google maatschappij wordt, hoe groter de tegenbeweging en behoefte aan High Touch oftewel menselijke interactie. Okay, we zijn nog niet zover dat een drone, voorzien van een zwemvest, zuurstofapparaat en medische instructies, ons leven redt tijdens een duikongeval maar kijk jij er nog heel erg van op?

Laat ik een situatie dichterbij huis omschrijven…het bekende keuzemenu bij je huisarts bijvoorbeeld. Voordat je de assistente aan de lijn krijgt ben je eerst 5 minuten bezig met het invullen van allerlei keuzes. Of je krijgt een voicemail met de boodschap dat je voor het plannen van een afspraak alleen tussen 9 en 10 uur kan bellen. Irritant? Zeker weten! Toch blijven veel bedrijven hier gebruik van maken. Makkelijk voor de assistente maar klantvriendelijk?

Real Humans

We worden dagelijks geconfronteerd met de snelle opkomst van technologie. Robots nemen steeds meer dagelijkse werkzaamheden over. In de Zweedse serie Real Humans proberen ‘echte mensen’ zo goed mogelijk om te gaan met deze veranderingen. Maar missen we gewoon niet stiekem de kneuterigheid van het spreken van de assistente of een verjaardagkaartje op de deurmat. Kortom, willen we allemaal niet heel graag persoonlijke aandacht? Zijn we de balans tussen High Tech en High Touch kwijt?

Activity trackerAls zogenaamde ‘fitgirl’ sta ik dagelijks in de sportschool. Mijn activity tracker om mijn pols vertelt precies de status van mijn hartslag, intensiteit van de training en het aantal verbrande calorieën. Op ieder moment van de dag kan ik zien hoeveel stappen ik nog moet zetten en wat ik nog aan voedingsstoffen binnen moet krijgen. Allemaal via de robot om mijn pols. Toch bezoek ik regelmatig mijn personal trainer in real life, voor die extra stimulans plus tips & tricks, gebaseerd op mijn lijf, mijn persoon.

Als communicatie specialist bij Actief Werkt! signaleer ik dat de woorden ‘persoonlijk en betrokkenheid’ steeds vaker worden geroepen. Actief vindt het belangrijk dat we dichtbij de klant en flexcollega staan. Inleven, begrijpen en aanvoelen. Door persoonlijke aandacht proberen wij beter werk te leveren. Maar daarnaast roepen we ook de woorden mobiel en online. Kijk naar onze app Flex@lly, het searchen naar nieuwe medewerkers via social media en onze mobiele inschrijflocaties verspreid over heel Nederland.

Of het nu een drone vol medicijnen, een activity tracker of Flex@lly is, de meeste mensen vinden het in alle drie de gevallen toch fijn om persoonlijke aandacht te krijgen: de arts, personal trainer of intercedent. Kortom, laten we met z’n allen op zoek gaan naar de juiste balans tussen techniek en menselijke interactie.

Kyra Joosen

Ik ben Kyra Joosen, communicatie specialist bij uitzendbureau Actief Werkt! Naast het schrijven over de  uitzendbranche en alles wat daarbij komt kijken, ben ik o.a. ook verantwoordelijk voor de interne- en arbeidsmarktcommunicatie