Menu

Een vertrouwenspersoon bellen, wanneer doe je dat?

30 augustus 2018 - Silvie van den Berg

Heb jij wel eens een meegemaakt dat je je onveilig voelde op je werk?  Niet omdat je met gevaarlijke stoffen werkt, of met machines, maar omdat je je buitengesloten, gepest of geïntimideerd voelt?  Als je dat kent, dan weet je dat je je behoorlijk machteloos kunt voelen. Toch kun je zeker iets doen. Zoals we in ons vorige blog al aangaven; praten is een belangrijke eerste stap. Maar met wie?

 

Bij wie kan je terecht

Natuurlijk zou het het allerbeste zijn als je dit soort dingen met je directe collega's kunt bespreken. Maar dat is vaak lastig. Ook is het niet in alle situaties gemakkelijk om naar je leidinggevende toe te stappen. Voor dat soort situaties is er de vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Hij of zij kan ook bij het bedrijf werken, maar dat hoeft niet persé. Het is in ieder geval nooit iemand waarvan je afhankelijk kunt zijn, zoals je leidinggevende of iemand van HR. Wat ook fijn is, is dat de vertrouwenspersoon geheimhoudingsplicht heeft. Jij blijft dus zelf bepalen wat er gebeurt. Alle bedrijven die meer dan 25 medewerkers tellen, zijn verplicht een vertrouwenspersoon aan te wijzen. Weet je niet wie het is? Check dan het intranet, of vraag het aan HR. Als uitzendkracht kun je natuurlijk ook altijd je verhaal doen bij je contactpersoon van het uitzendpersoon. 

 

Waarom een vertrouwenspersoon? 

Een vertrouwenspersoon probeert je te helpen. Soms is het voldoende om je verhaal te doen. Misschien helpt een vertrouwenspersoon je een situatie van een andere kant te bekijken, je sterker te voelen. Soms gaat de vertrouwenspersoon het gesprek aan met de betrokken collega('s). Ook kan een vertrouwenspersoon je helpen melding te doen bij een klachtencommissie. Bij echt complexe situaties kan een vertrouwenspersoon je ook doorverwijzen naar andere instanties. 

 

Wanneer ga je het gesprek aan?

Als jij je geïntimideerd, gepest of buitengesloten voelt, is het ontzettend belangrijk dat je er over praat. In eerste instantie voor jezelf. Het is de eerste stap naar een oplossing. Maar het is ook belangrijk dat bekend is wat er speelt, zodat er binnen het bedrijf preventieve maatregelen genomen kunnen worden, zodat dit soort situaties wordt teruggedrongen.

Wanneer bel je een vertrouwenspersoon?

Werk je als uitzendkracht? Dan kun je zowel terecht bij de contactpersoon van het bedrijf waar je je werkzaamheden betreft, als bij de vertrouwenspersoon van het uitzendbureau. Meer informatie over de vertrouwenspersoon van Actief Werkt! vind je hier.